22ο κεφάλαιο : Η ασφάλιση του αυτοκινήτου
Η ασφάλιση που έχετε ως οδηγοί έναντι τρίτων (ασφάλεια αστικής ευθύνης), τόσο για την πρόκληση υλικών ζημιών σε περιουσία τρίτου, όσο και σωματικών βλαβών σε τρίτους, εξαιτίας ενός ατυχήματος κατά τη διάρκεια της χρήσης ενός οχήματος, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες μορφές ασφάλισης. Η ασφάλιση αυτή έχει πολύ μεγάλη κοινωνική και οικονομική βαρύτητα, διότι:
1) Η κυκλοφορία των οχημάτων μπορεί να δημιουργήσει κινδύνους για την ζωή ή/και την περιουσία των μελών της κοινωνίας. Η κυκλοφορία ενός οχήματος είναι πιθανόν να προκαλέσει ζημιές σε τρίτους, οι οποίες τις περισσότερες φορές οφείλονται σε αμέλεια των ίδιων των οδηγών. Όσο μάλιστα αυξάνεται ο αριθμός των οχημάτων που κυκλοφορούν στο οδικό δίκτυο, τόσο μεγαλώνει ο κίνδυνος πρόκλησης τέτοιων ζημιών.
2) Πολλές φορές εκτός από ζημιές μπορεί να προκληθούν και τραυματισμοί που απαιτούν μεγάλη χρηματική αποζημίωση, όπως για θεραπεία και μακρόχρονη νοσηλεία σε νοσοκομείο, προκειμένου να αποκατασταθούν ή εάν χάσει κάποιος τη ζωή του σε ατύχημα ενώ συντηρούσε σύζυγο και ανήλικα τέκνα, που εξαιτίας του ατυχήματος δεν μπορούν πλέον να βιοποριστούν.
Η μη ασφάλιση του οχήματός σας, ακόμη και αν δεν το κυκλοφορείτε, επιφέρει πρόστιμο, καθώς μέσα σε έναν ασφαλιστικό χρόνο γίνονται, σε τυχαίες χρονικές στιγμές, καθολικοί έλεγχοι διασταύρωσης των στοιχείων ιδιοκτησίας οχημάτων μέσω της εφορίας, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της βάσης των ασφαλιστικών εταιρειών, όπου και εντοπίζονται τα ανασφάλιστα οχήματα. Στους ιδιοκτήτες των ανασφάλιστων οχημάτων, που όμως δεν έχουν καταθέσει πινακίδες, ακόμα και αν δεν κυκλοφορούν στον δρόμο, επιβάλλονται σημαντικά χρηματικά πρόστιμα μέσω της εφορίας, υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου. Οι ποινές και οι διοικητικές κυρώσεις για ανασφάλιστα οχήματα είναι αυστηρές, γι’ αυτό δεν πρέπει να αφήνετε το αυτοκίνητό σας χωρίς ασφάλεια, ούτε μία μέρα.
Συγκεκριμένα, οι διοικητικές κυρώσεις περιλαμβάνουν:
1) Αφαίρεση των πινακίδων, της άδειας ικανότητας του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες.
2) Αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για δύο χρόνια σε περίπτωση ατυχήματος.
3) Χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, με πράξη της Αστυνομικής Αρχής, 1.000 € για τα λεωφορεία και τα φορτηγά Δημόσιας Χρήσης (Φ.Δ.Χ.), 500 € για τα επιβατικά και 250 € για τα δίκυκλα.
Οι ποινικές κυρώσεις περιλαμβάνουν:
1) Φυλάκιση από 2 μήνες έως 1 χρόνο.
2) Χρηματική ποινή έως 3.000 €.
Υποχρεωτικές ασφαλιστικές καλύψεις
Η υποχρεωτική ασφάλιση καλύπτει, σε περίπτωση ατυχήματος, την αστική ευθύνη των κατόχων του οχήματος και οποιουδήποτε άλλου οδηγεί το όχημα, εάν προκαλέσει με υπαιτιότητά του θάνατο ή σωματική βλάβη (τραυματισμό) σε οποιονδήποτε τρίτο ή ζημιές σε αντικείμενα, καθώς και τη χρηματική αποζημίωση λόγω ψυχικής οδύνης ή ηθικής βλάβης. Αυτή είναι η πιο απλή μορφή ασφάλισης και είναι υποχρεωτική για όλα τα οχήματα. Σε διαφορετική περίπτωση το όχημά σας θα είναι ανασφάλιστο και κινδυνεύει με όλες τις ποινές που επισύρει ο νόμος για τα ανασφάλιστα οχήματα.Πολλές ασφαλιστικές εταιρείες, στο πλαίσιο του πακέτου βασικής ασφάλισης οχήματος, περιλαμβάνουν και προαιρετικές καλύψεις. Οι πιο τυπικές περιπτώσεις είναι η φροντίδα ατυχήματος, η νομική προστασία, ζημιές από ανασφάλιστο αυτοκίνητο και προστασία «Bonus Malus».
Το κεφάλαιο για σωματικές και υλικές βλάβες τυπικά φτάνει το 1.300.000€. Αυτό είναι δηλαδή το ανώτατο όριο ευθύνης των εταιρειών, δηλαδή το ανώτατο ποσό για το οποίο σας καλύπτει η ασφαλιστική εταιρεία. Το ποσό αυτό δεν ισχύει για τις καλύψεις που σχετίζονται με την αξία του οχήματος, π.χ. ασφάλεια πυρός, κλοπής, φυσικών φαινομένων. Κατ’ επέκταση πρέπει να αναθεωρείται κάθε έτος, σύμφωνα με την αγοραία ή εμπορική αξία του οχήματος (την αξία που έχει το όχημα τη δεδομένη χρονική στιγμή στην αγορά). Αυτοί που ζημιώθηκαν σε περίπτωση ατυχήματος αποζημιώνονται από την ασφαλιστική εταιρεία, ακόμη και όταν υπάρχουν εξαιρέσεις στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο ή ενστάσεις από αυτό, όπως η μη εξόφληση του ασφαλίστρου από τον ασφαλισμένο. Σε αυτές τις περιπτώσεις όμως η εκάστοτε ασφαλιστική εταιρεία, ανά περίπτωση, δύναται να διεκδικήσει δικαστικά από τον υπαίτιο του ατυχήματος (πελάτη της) τις αποζημιώσεις που απέδωσε σε τρίτους. Η επιλογή φερέγγυας ασφαλιστικής εταιρείας αποτελεί μια ισχυρή εγγύηση για την εξασφάλιση των θυμάτων από οδικά ατυχήματα. Παρ’ όλα αυτά δεν σημαίνει ότι η εξασφάλιση αυτή ισχύει σε κάθε περίπτωση. Γι’ αυτό δημιουργήθηκε το Επικουρικό Κεφάλαιο, που αναλαμβάνει την καταβολή αποζημιώσεων στις εξής περιπτώσεις:
1) Σε εκείνους που υφίστανται υλικές ζημιές και σωματικές βλάβες από ανασφάλιστα αυτοκίνητα.
2) Σε εκείνους που υφίστανται υλικές ζημιές και σωματικές βλάβες από αυτοκίνητα που ήταν ασφαλισμένα σε εταιρείες των οποίων ανακλήθηκε η άδεια
λειτουργίας.
3) Σε εκείνους που υφίστανται σωματικές βλάβες από άγνωστα αυτοκίνητα (σε περιπτώσεις εγκατάλειψης θυμάτων).
Τη βασική ασφάλεια αστικής ευθύνης οχήματος τη χρειάζεστε επειδή:
1) Είναι υποχρεωτική βάσει Νόμου.
2) Είναι η ελάχιστη ασφάλιση και καλύπτει τις απαραίτητες αποζημιώσεις για υλικές ζημιές και σωματικές βλάβες τρίτων, σε περίπτωση ατυχήματος.
3) Ο σκοπός και η φιλοσοφία της ασφάλειας αστικής ευθύνης είναι η προστασία των τρίτων, οι οποίοι μπορεί να ζημιωθούν από ένα τροχαίο ατύχημα που μπορεί να προκύψει με δική σας υπαιτιότητα (ως οδηγού ή/και ιδιοκτήτη του οχήματος).
Οι πιο σημαντικοί λόγοι για τους οποίους πρέπει να έχετε ασφάλεια οχήματος είναι:
1) Για να μπορούν να αποζημιωθούν τρίτα πρόσωπα, όταν εμπλακούν σε τροχαίο ατύχημα που προκλήθηκε από δική σας υπαιτιότητα.
2) Για να μην αποζημιώσετε εσείς τρίτους για ζημιές τις οποίες προκαλέσατε από αμέλεια με το όχημά σας.
Προστασία «Bonus Malus»
Όλες οι ασφαλιστικές εταιρείες παρακολουθούν και αξιολογούν την οδηγική συμπεριφορά των οδηγών, εξετάζοντας το πόσο συχνά προκαλούν ατυχήματα. Αυτό εκφράζεται με τον δείκτη «Bonus Malus», ο οποίος δρα ως δείκτης ανταμοιβής των ασφαλιστικών εταρειών προς εσάς. Σε όσο περισσότερα ατυχήματα εμπλέκεται κάποιος με υπαιτιότητά του, σε τόσο υψηλότερη κατηγορία «Bonus Malus» εντάσσεται το ασφαλιστήριό του, με συνέπεια την αύξηση του ασφαλίστρου του. Αντίθετα, όσο λιγότερα είναι τα ατυχήματα, τόσο μικρότερη είναι η κατηγορία «Bonus Malus» του ασφαλιστηρίου και αναλόγως μικρότερο το ποσό του ασφαλίστρου. Η κάλυψη «Προστασία Bonus Malus» συμπεριλαμβάνεται στην πλειονότητα
των ασφαλιστηρίων και αποτρέπει την αύξηση του κόστους ασφάλισης, σε περίπτωση ατυχήματος.