4ο κεφάλαιο : Συντήρηση του οχήματος
Ως οδηγοί, οφείλετε να γνωρίζετε τα μέρη και τα συστήματα του οχήματός σας, να τα έχετε ρυθμίσει σωστά και να τα ελέγχετε ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Όλα τα οχήματα χρειάζονται συντήρηση, για να είναι ασφαλή και για να λειτουργούν σωστά για περισσότερο καιρό, επομένως ο έλεγχός τους από τον οδηγό θα μεγιστοποιήσει τη διάρκεια της ωφέλιμης ζωής τους.
Τα βιβλία του κατασκευαστή (εγχειρίδια)
Μαζί με κάθε όχημα στον αγοραστή παραδίδονται:
1) Ένα εγχειρίδιο που περιγράφει τον εξοπλισμό και περιλαμβάνει τις οδηγίες χρήσης αυτού (εγχειρίδιο κατασκευαστή) και
2) ένα εγχειρίδιο που περιγράφει το είδος κάθε εργασίας συντήρησης και το χρονικό διάστημα ανάμεσα σε δύο διαδοχικές συντηρήσεις (εγχειρίδιο συντήρησης).
Τα εγχειρίδια αυτά περιέχουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την ορθή λειτουργία και συντήρηση του οχήματός σας.
Εγχειρίδιο περιγραφής εξοπλισμού και οδηγιών χρήσης
Το εγχειρίδιο περιγραφής εξοπλισμού και οδηγιών χρήσης οχήματος αποτελείται από δύο τμήματα. Το ένα τμήμα του περιγράφει τα τεχνικά χαρακτη-
ριστικά του οχήματος, ενώ το άλλο είναι αφιερωμένο στη θέση και τη λειτουργία εξαρτημάτων του οχήματος. Κάποια ενδεικτικά τεχνικά χαρακτηριστικά του οχήματός σας που μπορείτε να βρείτε σε αυτό το βιβλίο είναι οι διαστάσεις, το βάρος, η χωρητικότητα των δοχείων υγρών (π.χ. λάδι, ψυκτικό υγρό, καύσιμα), οι διαστάσεις των ελαστικών και η συνιστώμενη πίεση αυτών. Αντίστοιχα, ενδεικτικά εξαρτήματα που αναλύονται σε αυτό το βιβλίο είναι ο φωτισμός, ο εξαερισμός, οι υαλοκαθαριστήρες και η σημασία των φωτεινών ενδείξεων του πίνακα οργάνων.
Εγχειρίδιο συντήρησης
Το εγχειρίδιο συντήρησης και επισκευής αναφέρει τους τακτικούς ελέγχους που πρέπει να κάνει ο οδηγός στο όχημά του. Επιπλέον, περιγράφει τις διαδικασίες επεμβάσεων που μπορεί να κάνει ο οδηγός στα πλαίσια του ελέγχου, όπως:
1) Τον τρόπο ελέγχου της στάθμης των υγρών στον χώρο του κινητήρα και
συμπλήρωσης αυτών.
2) Τον τρόπο ελέγχου και αλλαγής του τροχού.
3) Τον τρόπο ελέγχου και αλλαγής των λαμπτήρων και των ασφαλειών.
Επίσης, περιέχει πληροφορίες σχετικές με το είδος του χρησιμοποιούμενου λαδιού και τη συχνότητα αλλαγής του, τα καύσιμα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν, τις θέσεις των ασφαλειών, σε τι αντιστοιχεί κάθε ασφάλεια κ.λπ.
Έλεγχοι που πρέπει να διεξάγονται στο όχημα από τον οδηγό
Τα οχήματα, όπως προαναφέρθηκε, είναι εξοπλισμένα με πίνακα οργάνων και φωτεινών ενδείξεων. Οι φωτεινές ενδείξεις προειδοποιούν τον οδηγό
σε περίπτωση προβλήματος ή δυσλειτουργίας. Παρ’ όλα αυτά, συχνά, όταν χρησιμοποιείτε ένα όχημα, πρέπει να πραγματοποιείτε οπτικούς ελέγχους της στάθμης των υγρών στον χώρο του κινητήρα, ακόμα και εάν δεν είναι αναμμένη κάποια φωτεινή ένδειξη. Αυτοί οι έλεγχοι έχουν ως στόχο την πρόληψη εμφάνισης προβλημάτων. Επιπλέον, αυτοί οι έλεγχοι είναι απαραίτητοι, καθώς ένας φωτεινός δείκτης προειδοποίησης ενδέχεται να χαλάσει και να μην παρέχει την απαραίτητη πληροφόρηση. Ο οδηγός πρέπει να ελέγχει οπτικά την κατάσταση των ελαστικών του οχήματος και τέλος τη λειτουργία των λαμπτήρων του οχήματος.
Έλεγχος στάθμης υγρών στον χώρο του κινητήρα
Ανά τακτά χρονικά διαστήματα μέσα σε ένα έτος, και σίγουρα πριν ξεκινήσετε για ταξίδι, πρέπει να ελέγχετε τη στάθμη υγρού στα παρακάτω:
1) Δοχείο λαδιού κινητήρα.
2) Δοχείο διαστολής κυκλώματος ψύξης.
3) Δοχείο υγρού φρένων.
4) Δοχείο υγρού υαλοκαθαριστήρων.
5) Συσσωρευτής (μπαταρία).
Αναλυτικότερα:
1) Στάθμη λαδιού του κινητήρα. Για να ελέγξετε τη στάθμη του λαδιού (σχ.
στον κινητήρα πραγματοποιείτε τις εξής ενέργειες:
1) Βγάζετε την βέργα ενδείκτη λαδιού (μεταλλικό έλασμα) από τη θέση του.
2) Τη σκουπίζετε με ένα καθαρό πανί ή χαρτί.
3) Βλέπετε τη θέση των ενδείξεων μέγιστου (max) και ελάχιστου (min) που φέρει.
4) Την επανατοποθετείτε στη θέση του.
5) Την ξαναβγάζετε και κοιτάτε εάν η στάθμη του λαδιού του κινητήρα βρίσκεται ανάμεσα στις ενδείξεις μέγιστου (max) και ελαχίστου (min) που διαθέτει.
Όπως προαναφέραμε είναι πιθανόν να απαιτηθεί στα μεσοδιαστήματα των αλλαγών του λαδιού του κινητήρα να συμπληρώσετε κάποια ποσότητα
λαδιού.
Εάν παρατηρήσετε σημαντική και γρήγορη μείωση της στάθμης του υγρού στο δοχείο διαστολής του κυκλώματος ψύξης, σημαίνει ότι υπάρχει διαρροή στο κύκλωμα ψύξης ή κάποια σοβαρή βλάβη στον κινητήρα και πρέπει να επισκεφθείτε άμεσα συνεργείο αυτοκινήτων.
3) Στάθμη υγρού στο δοχείο υγρού φρένων. Το υγρό φρένων βρίσκεται σε κλειστό κύκλωμα και δεν πρέπει να μειώνεται η ποσότητά του. Εάν
κατά τον οπτικό έλεγχο διαπιστώσετε αισθητή μείωση στο δοχείο υγρών φρένων, συμβουλευθείτε αμέσως κάποιον τεχνικό. Το υγρό φρένων είναι υπεύθυνο για την ορθή λειτουργία του συστήματος πέδησης και ως εκ τούτου η ασφάλειά σας εξαρτάται από αυτό.
4) Στάθμη υγρού δοχείου υαλοκαθαριστήρων. Στο δοχείο υγρού υαλοκαθαριστήρων υπάρχουν ενδείξεις μέγιστου (max) και ελάχιστου (min)
στάθμης. Πρέπει να εξασφαλίζετε πάντα ότι η στάθμη του υγρού είναι ανάμεσα σε αυτές τις δύο ενδείξεις, συμπληρώνοντας ενδεχομένως και με νερό. Ωστόσο, για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στο καθάρισμα του ανεμοθώρακα (παρμπρίζ) ενδείκνυται να χρησιμοποιείται και ειδικό καθαριστικό υγρό υαλοκαθαριστήρων μαζί με το νερό. Αυτό το υγρό μπορεί να έχει αντιψυκτικές ιδιότητες ώστε να εξασφαλίζει τη μείωση του κινδύνου παγώματος του νερού τον χειμώνα, όταν η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι πολύ χαμηλή.
5) Συσσωρευτής (μπαταρία). Οι συσσωρευτές διακρίνονται σε ανοιχτού ή κλειστού τύπου. Οι συσσωρευτές κλειστού τύπου, που είναι οι πιο συνή-
θεις πλέον, δεν απαιτούν συντήρηση.
Έλεγχος ελαστικών
Τα ελαστικά του οχήματος αποτελούν τα στοιχεία επαφής του με το οδόστρωμα. Η καλή κατάσταση και η σωστή πίεση των ελαστικών εξασφαλίζουν την απαραίτητη πρόσφυση του οχήματος στο οδόστρωμα, καθιστώντας την οδήγηση
ασφαλέστερη.
1)Πίεση των ελαστικών
Για κάθε είδος οχήματος και για κάθε τύπο ελαστικού ο κατασκευαστής ελαστικών και ο κατασκευαστής του οχήματος καθορίζουν, συνήθως, δύο τιμές πλήρωσης του ελαστικού με αέρα:
1) Πίεση ελαστικού για συνήθη χρήση.
2) Πίεση ελαστικού για κυκλοφορία με πλήρες φορτίο, δηλαδή όταν στο όχημα βρίσκεται ο μέγιστος αριθμός επιβατών που χωρούν σε αυτό και έχει και το μέγιστο βάρος αποσκευών που μπορεί να μεταφέρει. Το πλήρες φορτίο αναγράφεται στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή.
Αυτές οι τιμές ισχύουν για κρύα ελαστικά, δηλαδή, όταν τα ελαστικά έχουν κινηθεί με χαμηλή ταχύτητα για διάστημα μικρότερο των 5 km. Στην περίπτωση των ήδη θερμών ελαστικών, θα πρέπει να αυξήσετε τις τιμές αυτές κατά 0,3 bar περίπου.
Τα πίσω ελαστικά πρέπει να έχουν υψηλότερη πίεση από τα μπροστινά, εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις σε ορισμένα οχήματα.
Οι ενδείξεις για τη σωστή πίεση των ελαστικών βρίσκονται στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή, αλλά συχνά αναγράφονται και στο πλαίσιο της πόρτας του οδηγού ή στο πορτάκι της δεξαμενής καυσίμου. Μερικά από τα σύγχρονα επιβατικά αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με ηλεκτρονικό σύστημα συνεχούς ελέγχου της πίεσης των ελαστικών. Παρόμοια συστήματα μπορούν να τοποθετηθούν και εκ των υστέρων σε κάποια οχήματα. Η μείωση της πίεσης σε ένα ή σε περισσότερα από τα ελαστικά διαταράσσει την ισορροπία του οχήματος. Παρ’ όλα αυτά, στην καθημερινή χρήση κάτι τέτοιο μπορεί να μην γίνει άμεσα αντιληπτό. Για τον λόγο αυτόν, τα ελαστικά πρέπει να ελέγχονται, ως εξής:
1) Κάθε φορά, πριν την επιβίβαση, να γίνεται οπτικός έλεγχος των τεσσάρων τροχών, ώστε να εντοπιστούν σοβαρές ανωμαλίες.
2) Μηνιαίος έλεγχος πίεσης με μανόμετρο (πιεσόμετρο) σε κρύα ελαστικά, ώστε να επιβεβαιώνεται η ορθή τιμή πίεσης.
Επίσης, μην ξεχνάτε να ελέγχετε τον βοηθητικό τροχό (ρεζέρβα) και να τον φουσκώνετε στην ανώτατη δυνατή πίεση. Έτσι, θα μπορείτε, εφόσον χρειαστεί, να μειώσετε την πίεσή του στην περίπτωση που πρόκειται να αντικαταστήσετε έναν τροχό.
2)Ζυγοστάθμιση και ευθυγράμμιση των τροχών.
Η ελλιπής ζυγοστάθμιση ενός τροχού προκαλεί κραδασμούς στο τιμόνι όταν το όχημα κινείται. Αυτό το φαινόμενο μπορεί να καταστρέψει το σύστημα διεύθυνσης και είναι δυσάρεστο για τον οδηγό, αλλά και επικίνδυνο. Η μη ευθυγράμμιση γίνεται αισθητή από τον οδηγό, καθώς το όχημα «τραβάει» προς μια κατεύθυνση (αριστερά ή δεξιά), με αποτέλεσμα τα ελαστικά να φθείρονται ανομοιόμορφα. Για τη σωστή ζυγοστάθμιση και ευθυγράμμιση πρέπει να εμπιστευθείτε συνεργείο, που διαθέτει τον κατάλληλο εξοπλισμό.
3) Τρύπημα του ελαστικού.
Τα επιβατηγά οχήματα για την αντιμετώπιση τυχόν τρυπήματος ελαστικού τους, πρέπει να είναι εφοδιασμένα είτε με ελαστικά με σύστημα συνέχισης οδήγησης (Run flat), είτε με εφεδρικό τροχό (ρεζέρβα) ή με σπρέι αφρού επισκευής ελαστικών.
1) Ελαστικό τύπου «Run flat» (σχ. 4.18) είναι ένα ελαστικό με αέρα, με τεχνικά χαρακτηριστικά (π.χ. ενισχυμένες πλευρές) που του επιτρέπουν, εφόσον είναι τοποθετημένο στον κατάλληλο τροχό και ελλείψει οποιουδήποτε πρόσθετου εξαρτήματος, να παρέχει τουλάχιστον τις βασικές λειτουργίες ελαστικού σε όχημα κινούμενο με ταχύτητα έως 80 km/h και για απόσταση έως 80 km σε συνθήκες απώλειας πίεσης ελαστικού.
2) Εφεδρικός τροχός (ρεζέρβα). Πολλές φορές προκύπτει η ανάγκη αλλαγής ενός τροχού λόγω τρυπήματος ή ρήξης του ελαστικού. Αν συμβεί ρήξη του ελαστικού κατά την οδήγηση, τότε ακινητοποιείτε το όχημα σε σταθερό έδαφος και, κυρίως, εκτός της κυκλοφορίας.
Διαδικασία αλλαγής τροχού
Πριν ξεκινήσετε τη διαδικασία αλλαγής τροχού και αφού έχετε ακινητοποιήσει το όχημα σε σταθερό έδαφος και σε ασφαλές σημείο πρέπει να το καταστήσετε ορατό με την χρήση των φώτων έκτακτης ανάγκης και με το προειδοποιητικό τρίγωνο, να δέσετε το χειρόφρενο και να βάλετε την 1η σχέση μετάδοσης κίνησης στο κιβώτιο ταχυτήτων. Αν χρησιμοποιήσετε κάποια σφήνα, τοποθετήστε την κάτω από τον τροχό που βρίσκεται αντιδιαμετρικά από το τρυπημένο λάστιχο. Στη συνέχεια θα πρέπει να πράξετε τα εξής:
1) Αφαιρέστε το κάλυμμα (τάσι) της ζάντας, εάν έχει.
2) Ξεσφίξτε ελαφρώς τα περικόχλια (παξιμάδια ή μπουλόνια) του τροχού με το ειδικό κλειδί (συνήθως σταυρός), προτού σηκώσετε το όχημα, στρίβοντάς το προοδευτικά.
3) Τοποθετήστε το γρύλλο στα σημεία του οχήματος που υποδεικνύει ο κατασκευαστής. Εάν το έδαφος δεν είναι αρκετά σταθερό και υπάρχει κίνδυνος να λυγίσει ή να καταστραφεί ο γρύλλος, τοποθετήστε κάποια σανίδια ή πλατιά πέτρα, ώστε να τον σταθεροποιήσετε πλήρως.
4) Σηκώστε ψηλά το όχημα, ώστε να μπορέσετε να βγάλετε τον υπό αντικατάσταση τροχό και να τοποθετήσετε τον εφεδρικό. Καλό είναι κατά την
ανύψωση να προβλέψετε κάποια επιπλέον εκατοστά, γιατί ο εφεδρικός τροχός θα καταλάβει περισσότερο χώρο από αυτόν που θα αντικατασταθεί.
5) Ξεβιδώστε σταυρωτά τα μπουλόνια και τραβήξτε τον τροχό, ώστε να τον απομακρύνετε.
6) Τοποθετήστε τον εφεδρικό τροχό στη θέση του, βάλτε τα κατάλληλα μπουλόνια και σφίξτε τα ελαφρώς, σταυρωτά, στρίβοντας προοδευτικά με το ειδικό κλειδί (συνήθως σταυρός).
7) Κατεβάστε το όχημα.
8) Σφίξτε εντελώς τα μπουλόνια του τροχού.
9) Τοποθετήστε το κάλυμμα της ζάντας (εάν υπάρχει). Μην ξεχάσετε να επισκευάσετε άμεσα το φθαρμένο ελαστικό.
3) Σπρέι αφρού επισκευής ελαστικών, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο του ή μαζί με έναν φορητό ηλεκτρικό συμπιεστή (κομπρεσερ) αέρα. Το
σπρέι αφρού μαζί με το κομπρεσέρ αποτελεί το κιβώτιο (κιτ) επισκευής ελαστικών. Στο κιβώτιο μπορεί να υπάρχουν, επίσης, ένα ζευγάρι ανθεκτικά
γάντια εργασίας και οδηγίες χρήσης.
– Διαδικασία επισκευής τροχού
Χρήση μόνο του σπρέι αφρού επισκευής ελαστικών:
1) Ανακινήστε καλά το δοχείο του αφρού πριν τη χρήση.
2) Βιδώστε τον πλαστικό σωλήνα του δοχείου στη βαλβίδα του ελαστικού.
3) Κρατώντας το δοχείο προς τα πάνω αδειάστε το περιεχόμενο του δοχείου στο ελαστικό 4) Αφαιρέστε το δοχείο και τον πλαστικό σωλήνα από το ελαστικό.
5) Οδηγήστε με προσοχή και χαμηλή ταχύτητα (<30 km/h) τα πρώτα χιλιόμετρα ώστε το προϊόν να απλωθεί ομοιόμορφα στο ελαστικό.
Χρήση κιβωτίου επισκευής ελαστικών:
1) Εντοπίστε το σκίσιμο του ελαστικού και, εάν είναι δυνατόν, περιστρέψτε τον τροχό έτσι ώστε το σκίσιμο να βρεθεί στο επάνω μέρος του ελαστικού και ταυτόχρονα η βαλβίδα αέρα αυτού να βρίσκεται κατά το δυνατόν ψηλότερα.
2) Αφαιρέστε το καπάκι της βαλβίδας του ελαστικού και βιδώστε στη βαλβίδα το άκρο του δοχείου με τον αφρό.
3) Αφαιρέστε το καπάκι που υπάρχει στην αντίθετη μεριά του δοχείου και βιδώστε καλά το σωλήνα που βγάζει αέρα από τον συμπιεστή.
4) Συνδέετε το καλώδιο του συμπιεστή στην πρίζα του αναπτήρα του αυτοκινήτου ή σε βοηθητική πρίζα.
5) Εκκινήστε τον κινητήρα του αυτοκινήτου και πατήστε το κουμπί του συμπιεστή ώστε να τεθεί σε λειτουργία. Παρατηρήστε ότι ο αέρας εισέρχεται στο ελαστικό και αυξάνετε η πίεσή του.
6) Όταν η πίεση του ελαστικού φτάσει την προτεινόμενη από τον κατασκευαστή πίεση σβήστε τον συμπιεστή.
7) Αφαιρέστε τη φιάλη από τη βαλβίδα του ελαστικού και τοποθετείστε ξανά το καπάκι της.
8) Οδηγήστε με προσοχή και χαμηλή ταχύτητα (<30 km/h) για λίγα χιλιόμετρα, σταματήστε και ελέγξτε ξανά την πίεση του ελαστικού με τον συμπιεστή. Εάν η πίεση πέσει, τοποθετείστε ξανά το κιβώτιο επισκευής και φουσκώστε το ελαστικό μέχρι την επιθυμητή πίεση. Εάν το ξένο σώμα (καρφί, βίδα, κ.λπ.) που προκάλεσε το σκίσιμο στο πέλμα του ελαστικού παραμένει σφηνωμένο σε αυτό, τότε, το ελαστικό χάνει αέρα με αργό ρυθμό, συνεπώς το κιβώτιο επισκευής ελαστικού μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κομπρεσέρ αέρα, χωρίς να συνδεθεί σε αυτό το δοχείο αφρού. Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς να αφαιρέσετε το ξένο σώμα και φορώντας γάντια, ως εξής:
1) Αφαιρέστε το καπάκι της βαλβίδας του ελαστικού και βιδώστε σφιχτά το σωλήνα που βγάζει αέρα από τον συμπιεστή.
2) Συνδέετε το καλώδιο του συμπιεστή στην πρίζα του αναπτήρα του αυτοκι-νήτου ή σε βοηθητική πρίζα.
3) Εκκινήστε τον κινητήρα του αυτοκινήτου και πατήστε το κουμπί του συμπιεστή ώστε να τεθεί σε λειτουργία. Παρατηρήστε ότι ο αέρας εισέρχεται στο ελαστικό και αυξάνεται η πίεσή του.
4) Όταν η πίεση του ελαστικού φτάσει την προτεινόμενη από τον κατασκευαστή πίεση σβήστε τον συμπιεστή.
5) Αφαιρέστε το σωλήνα από τη βαλβίδα του ελαστικού και τοποθετείστε ξανά το καπάκι της.
Στις παρακάτω περιπτώσεις, η χρήση του κιβωτίου επισκευής ελαστικού, πιθανότατα δε θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα:
1) Εάν το σκίσιμο του ελαστικού είναι μεγάλο (π.χ. μεγαλύτερο από 4 – 5 mm).
2) Εάν το σκίσιμο βρίσκεται στα πλευρικά τοιχώματα του ελαστικού.
3) Εάν έχει παραμορφωθεί η ζάντα του τροχού.
Έλεγχος των λαμπτήρων φωτισμού και των ηλεκτρολογικών ασφαλειών οχήματος
Οι λαμπτήρες φωτισμού του αυτοκινήτου το καθιστούν ορατό τη νύχτα ή/και σε δυσχερείς καιρικές συνθήκες. Για τον λόγο αυτόν πρέπει να πραγματοποιείται έλεγχος της λειτουργίας και της σωστής ρύθμισης των λαμπτήρων φωτισμού.
1) Έλεγχος και αλλαγή των λαμπτήρων φωτισμού. Κάθε λαμπτήρας, με την πάροδο του χρόνου, φθείρεται και ανά πάσα στιγμή μπορεί να καεί, συνεπώς πρέπει να ελέγχετε συχνά τη λειτουργία τους. Κατά τη διάρκεια της οδήγησης, είναι εύκολο να εντοπίσετε δυσλειτουργίες:
1) στους δείκτες αλλαγής κατεύθυνσης (φλας), και
2) στα φώτα (διασταύρωσης ή πορείας).
Ειδικά τα φώτα διασταύρωσης, πρέπει να έχουν τη δέσμη τους σωστά ρυθμισμένη καθ’ ύψος, ώστε να είναι αποτελεσματικά, χωρίς να ενοχλούν τους άλλους χρήστες της οδού. Γι’ αυτόν τον λόγο, τα περισσότερα οχήματα είναι εξοπλισμένα με ένα χειροκίνητο σύστημα πίσω από το αντίστοιχο φανάρι ή κάποιο ηλεκτρικό σύστημα στο ταμπλό, που ρυθμίζει το ύψος της δέσμης των φώτων, αναλόγως του φορτίου του οχήματος. Πληροφορίες γι’ αυτό το σύστημα θα βρείτε στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή του οχήματός σας. Για πιο εξειδικευμένη ρύθμιση των φώτων εμπιστευθείτε έναν τεχνικό που έχει τα απαραίτητα εργαλεία. Για τους υπόλοιπους λαμπτήρες φωτισμού, ο έλεγχος πρέπει να γίνεται όταν το όχημα είναι σε στάση. Εάν είστε μόνος, αρκεί να ανάψετε, διαδοχικά, τα φώτα του οχήματός σας και να τα παρατηρήσετε κινούμενοι γύρω από αυτό. Ειδικά για τα φώτα πέδησης, σταθμεύστε το όχημά σας με τέτοιον τρόπο, ώστε το πίσω μέρος του να βρίσκεται παράλληλα με κάποια επιφάνεια που έχει τη δυνατότητα να αντανακλά το φως (π.χ. κάποιον τοίχο) και πατήστε τον ποδομοχλό του φρένου. Εάν τα φώτα πέδησης λειτουργούν κανονικά, γυρνώντας το κεφάλι σας ή μέσα από τους καθρέφτες, θα πρέπει να δείτε την κόκκινη αντανάκλασή τους. Για να αντικαταστήσετε έναν λαμπτήρα, πρέπει να ανατρέξετε στις οδηγίες του βιβλίου του κατασκευαστή του οχήματός σας. Εκεί θα βρείτε το είδος του λαμπτήρα και την ακριβή διαδικασία αντικατάστασής του.
2) Ηλεκτρολογικές ασφάλειες. Οι ηλεκτρολογικές ασφάλειες προστατεύουν τον ηλεκτρολογικό εξοπλισμό του οχήματος (φώτα και ηλεκτρικά εξαρτήματα όπως υαλοκαθαριστήρες, εξαερισμός, αντιθαμβωτικός μηχανισμός κ.λπ.) από ένα τυχαίο βραχυκύκλωμα. Οι ασφάλειες αυτές βρίσκονται ομαδοποιημένες σεένα κουτί κάτω από το ταμπλό ή στον χώρο του κινητήρα (η ακριβής θέση του αναφέρεται στο βιβλίο του κατασκευαστή). Οι ασφάλειες έχουν διαφορετικά χρώματα, που καθένα αντιστοιχεί σε διαφορετική ένταση ρεύματος.
Πρόσθετος εξοπλισμός
Για την ασφάλειά σας, είναι υποχρεωτικό από τον ΚΟΚ να μεταφέρετε στο όχημά σας μερικά χρήσιμα αντικείμενα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όπως:
1) Ένα προειδοποιητικό τρίγωνο. Το χρησιμοποιείτε σε οποιαδήποτε περίπτωση αναγκαστικής ακινητοποίησης του οχήματος και το τοποθετείτε σε αντίστοιχη απόσταση, ανάλογα με το οδικό δίκτυο όπου βρίσκεστε.
2) Έναν πυροσβεστήρα. Ο πυροσβεστήρας πρέπει να είναι ξηράς σκόνης κατάλληλος για κατηγορίες πυρκαγιάς Α, Β, C και για ηλεκτρικό ρεύμα τάσης έως 1000 V με ελάχιστη κατασβεστική ικανότητα 8Α, 34Β, C (δηλ. τύπου 1). Τον φέρετε στο όχημά σας σε σημείο άμεσα προσβάσιμο για γρήγορη χρήση σε περίπτωση ανάγκης. Πρέπει να τον αντικαθιστάτε ή να τον αναγομώνετε υποχρεωτικά κάθε χρόνο.
3) Ένα κουτί Α΄ Βοηθειών, που να περιέχει τέσσερα κουτιά αποστειρωμένες γάζες, ένα καρούλι λευκοπλάστη, δυο αιμοστατικούς επιδέσμους, τέσσερεις
ατομικούς επιδέσμους, ένα πακέτο υδρόφιλο βαμβάκι (τουλάχιστον 100 gr), 1 φιαλίδιο οινόπνευμα (τουλάχιστον 200 gr) και 1 φιαλίδιο mercurochrome (τουλάχιστον 50 gr). Τα περιεχόμενα του κουτιού Α΄ Βοηθειών πρέπει να ελέγχονται συχνά, ώστε να εξασφαλίσετε ότι δεν έχουν αλλοιωθεί και δεν έχει παρέλθει η ημερομηνία λήξης1 τους.
4) Αντιολισθητικά μέσα. Είναι υποχρεωτικό να τα έχετε μαζί σας μόνο όταν και εφόσον έχουν εκδοθεί αποφάσεις από τις αρμόδιες αρχές. Μπορείτε να χρσιμοποιείτε οποιοδήποτε μέσο της αρεσκείας σας (αντιολισθητικές αλυσίδες, χιονοκουβέρτες), αρκεί να είναι εγκεκριμένου τύπου.
Προαιρετικά, καλό είναι επίσης να είστε εξοπλισμένοι και με τα παρακάτω:
1) Φακό.
2) Ανακλαστικό γιλέκο.
3) Γάντια.
Η συντήρηση του οχήματος αυτοκινήτου είναι βασική για την ασφάλεια και την απόδοση του οχήματός σας. Μέσω κατάλληλης συντήρησης, μπορείτε να αποφύγετε δυσλειτουργίες και να εξασφαλίσετε ότι το αυτοκίνητό σας θα λειτουργεί σωστά για μεγαλύτερο διάστημα.
1. Πόσο συχνά πρέπει να ελέγχω τα επίπεδα λαδιού και ψυκτικού υγρού στο αυτοκίνητο μου;
- Τα επίπεδα του λαδιού και του ψυκτικού υγρού πρέπει να ελέγχονται τουλάχιστον μία φορά το μήνα ή πριν από κάθε μεγάλο ταξίδι.2. Ποια είναι τα σημάδια που υποδεικνύουν ότι τα φρένα μου χρειάζονται αλλαγή;
- Σημάδια ότι τα φρένα χρειάζονται αλλαγή μπορεί να είναι η εμφάνιση σφυριών κατά το φρενάρισμα, διαρροή υγρών φρένων ή δυσκολία στο φρενάρισμα.3. Πώς μπορώ να διασφαλίσω ότι οι ελαστικοί μου είναι σε καλή κατάσταση;
- Οι ελαστικοί πρέπει να έχουν τον σωστό φουσκωτήρα, να ελέγχονται για φθορές ή φλογώσεις και να αλλάζονται τακτικά σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.
Αλλαγή λαδιών
Η τακτική αλλαγή λαδιών είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της απόδοσης του κινητήρα σας. Κάποια σημαντικά στοιχεία για την αλλαγή λαδιών περιλαμβάνουν:
- Ελέγχετε τακτικά το επίπεδο του λαδιού.
- Χρησιμοποιείτε το σωστό είδος λαδιού για τον κινητήρα σας.
- Αλλάζετε το φίλτρο λαδιού σε κάθε αλλαγή λαδιών.
Έλεγχος μπαταρίας
Ο έλεγχος της μπαταρίας είναι σημαντικός για να αποφύγετε απροσδόκητα προβλήματα εκκίνησης. Κάποιες σημαντικές απόψεις για τον έλεγχο της μπαταρίας είναι:
- Ελέγχετε την ηλικία της μπαταρίας.
- Βεβαιωθείτε ότι οι συνδέσεις είναι σφιγμένες και καθαρές.
- Χρησιμοποιείτε ειδικό εργαλείο ελέγχου μπαταρίας.
Συντήρηση φρένων
Η συντήρηση των φρένων είναι κρίσιμη για την ασφαλή λειτουργία του οχήματος. Κάποιες βασικές ενέργειες για τη συντήρηση των φρένων είναι:
- Ελέγχετε τακτικά την πάχνη φρένων.
- Οπτικός έλεγχος των δίσκων φρένων για φθορές.
- Αντικατάσταση των τακάκιων φρένων κατά την αλλαγή.
Έλεγχος ελαστικών
Η κατάσταση των ελαστικών επηρεάζει την άνεση και την ασφάλεια του οχήματός σας. Κάποιες σημαντικές πτυχές των ελαστικών είναι:
- Έλεγχος της πίεσης του αέρα.
- Ελέγχετε για φθορές ή φλογώσεις.
- Αντικαταστήστε τα ελαστικά σε περίπτωση φθοράς.
Φροντίδα των φανοστάτη
Οι φανοστάτες είναι σημαντικοί για την ασφάλεια του οχήματός σας, ειδικά νυχτερινές ή σε κακές καιρικές συνθήκες. Κάποιες συμβουλές για τη φροντίδα τους είναι:
- Καθαρίστε τακτικά τους φανοστάτες.
- Ελέγξτε τη λειτουργία τους με δοκιμές φωτισμού.
- Αντικαθίστε πρόωρα τυχόν φθαρμένους φανοστάτες.
Η συντήρηση του οχήματός σας είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια και την απόδοσή του. Ακολουθώντας τις παραπάνω συμβουλές και διατηρώντας το όχημά σας σε άριστη κατάσταση, μπορείτε να διασφαλίσετε ότι η οδήγησή σας είναι ασφαλής και χωρίς προβλήματα.