Πριν αρχίσετε την εκπαίδευση οδηγήσεως.
Οι νέοι 17 ετών, πλέον μπορούν να εκπαιδεύονται και να εξετάζονται κανονικά και στην περίπτωση που επιτύχουν αποκτούν την προσωρινή άδεια οδήγησης .
Η άδεια αυτή ισχύει εντός της Περιφέρειας της μόνιμης κατοικίας τους και φυσικά με την συνοδεία ενός ενήλικα.
Αυτός ο “ΣΥΝΟΔΟΣ” θα πρέπει να είναι 25 ετών και άνω και να κατέχει δίπλωμα οδήγησης τουλάχιστον 5 χρόνια.
Οι υπόλοιπες προυποθέσεις και έγγραφα είναι ίδιες με όσους έχουν κλείσει τα 18 έτη, με προσθήκη τις υπεύθυνες δηλώσεις και των δύο γονέων-κηδεμόνων, “περί συνέναισης“.
1) Η ελάχιστη ηλικία που πρέπει να έχετε για να καταθέσετε τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά συμμετοχής στις εξετάσεις (θεωρητικές και πρακτικές).
Για την απόκτηση άδειας οδηγήσεως, ανάλογα με την επί μέρους κατηγορία ή υποκατηγορία είναι:
Συμπληρωμένο το 16ο έτος ηλικίας, για την απόκτηση άδειας οδηγήσεως μοτοποδηλάτου μέχρι 50 cc.
Συμπληρωμένο το 18ο έτος της ηλικίας για απόκτηση άδειας οδηγήσεως επιβατηγού αυτοκινήτου και φορτηγού μέχρι 3,5 τόνους (κατηγορία Β) ή μοτοσυκλέτας κυβισμού μέχρι 125 cc (υπoκατηγορία Α1).
Συμπληρωμένο το 20ο έτος της ηλικίας (και άλλες τυπικές προϋποθέσεις) για απόκτηση άδειας οδηγήσεως μοτοσυκλέτας (κατηγορία Α2).
Συμπληρωμένο το 24ο έτος της ηλικίας (και άλλες τυπικές προϋποθέσεις) για απόκτηση άδειας οδηγήσεως μοτοσυκλέτας ανεξαρτήτως κυβισμού (κατηγορία Α).
Ειδικά για τη μοτοσυκλέτα η απόκτηση άδειας κατηγορίας Α γίνεται και μετά τη συμπλήρωση του 22ου έτους της ηλικίας, αρκεί να κατέχει ο υποψήφιος, επί διετία, άδεια της υποκατηγορίας Α2.
2) Μέχρι την ημερομηνία που θα αποκτήσετε την άδεια οδηγήσεως, δεν επιτρέπεται να οδηγείτε.
Σε αντίθετη περίπτωση ο Κ.Ο.Κ. προβλέπει αυστηρότατο χρηματικό πρόστιμο και στέρηση του δικαιώματος να αποκτήσετε άδεια οδηγήσεως τουλάχιστον για 3 χρόνια.
Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάτε το γεγονός ότι οδηγώντας χωρίς νόμιμη άδεια οδηγήσεως.
Σε περίπτωση ατυχήματος, θα υποστείτε πολλές κυρώσεις, των οποίων η βαρύτητα θα εξαρτηθεί από την έκταση του ατυχήματος.
3) Η εξέταση για την απόκτηση άδειας οδηγήσεως χωρίζεται σε δύο μέρη:
Γραπτή θεωρητική εξέταση.
Για την επιτυχία σας σε αυτήν πρέπει να απαντήσετε σωστά σε ειδικό ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις του παρόντος εγχειριδίου.
Στην περίπτωση άδειας οδηγήσεως μοτοσυκλέτας πρέπει να απαντήσετε σωστά και σε δεύτερο ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις του αντίστοιχου εγχειριδίου για τις μοτοσυκλέτες.
Πρακτική εξέταση.
Για να συμμετάσχετε στην πρακτική εξέταση, πρέπει να έχετε επιτύχει στη θεωρητική. Κατά την πρακτική εξέταση οδηγείτε το αυτοκίνητο ή τη μοτοσυκλέτα σύμφωνα με τις ειδικές ρυθμίσεις σχετικής Υπουργικής Αποφάσεως.
Η εξέτασή σας διαρκεί τουλάχιστον 30 λεπτά της ώρας και με αυτήν ελέγχεται η ικανότητα οδηγήσεως.
Η επιτυχής πραγματοποίηση ειδικών δοκιμασιών, η γνώση του Κ.Ο.Κ.
Ο σεβασμός προς τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, η αναγνώριση του περιβάλλοντος χώρου και γενικά η δυνατότητά σας για ικανοποιητικό χειρισμό του οχήματος σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας και η ασφαλής οδήγηση.
4) Θα ήταν προτιμότερο, πριν ξεκινήσετε τα μαθήματα πρακτικής εκπαιδεύσεως (οδηγήσεως) να έχετε εκπαιδευθεί στη θεωρία.
Να κατέχετε επαρκώς τις διατάξεις του Κ.Ο.Κ. και τις ειδικές γνώσεις εφαρμογής και ασφαλούς οδηγήσεως που το βιβλίο αυτό σας παρέχει.
Στην εκμάθηση και εμπέδωση της ύλης του βιβλίου, συμβάλλει η επανάληψη στο διάβασμά του, η αξιοποίηση των σχημάτων, φωτογραφιών και επεξηγήσεων, καθώς και η μελέτη του Ερωτηματολογίου.
5) Τα θεωρητικά μαθήματα μπορείτε να τα παρακολουθήσετε σε Κέντρο Θεωρητικής Εκπαιδεύσεως ή σε Σχολή Οδηγών που έχει αντίστοιχη άδεια και τα πρακτικά μαθήματα με αδειούχο Εκπαιδευτή Υποψηφίων Οδηγών.
Από τον εκπαιδευτή να ζητάτε την επίδειξη της άδειας Εκπαιδευτή που έχει αποκτήσει, τυχόν πιστοποιητικά επιμορφωτικών σεμιναρίων.
Επίσης βλέπετε την επάρκεια των εποπτικών μέσων που διαθέτει για τη θεωρητική σας κατάρτιση.
6) Όσο καλά και αν μελετήσετε αυτό το βιβλίο είναι σημαντικό, για την οδική ασφάλεια, η μελέτη και η εμπέδωση του Κ.Ο.Κ. είναι ο ΟΔΗΓΟΣ για όλους τους χρήστες και το πολυτιμότερο βοήθημα για την ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Η οδική ασφάλεια στην Ελλάδα.
Από το πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής για την Οδική Ασφάλεια (1996), προκύπτουν τα εξής συγκλονιστικά στοιχεία:
Σύνολο τροχαίων ατυχημάτων με σωματικές βλάβες (νεκροί, τραυματίες) 25.000 περίπου.
Σύνολο νεκρών από τροχαία ατυχήματα 2.200 περίπου.
Σύνολο τραυματιών από τροχαία ατυχήματα 32.000 περίπου.
Βαριά τραυματισμένοι, 4.000 περίπου εκ των οποίων πολλοί μένουν ανάπηροι.
Ετήσιο υλικό κόστος τροχαίων ατυχημάτων 115 δισ. δρχ. τουλάχιστον.
Στατιστικώς το σύνολο των νεκρών από τροχαία ατυχήματα αναλύεται ως εξής:
Το 51% είναι οδηγοί.
Το 25% είναι επιβάτες.
Το 24% είναι πεζοί.
Οι κυριότερες αιτίες θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων είναι:
Η έλλειψη σεβασμού προς βασικές διατάξεις του Κ.Ο.Κ. παραβίαση προτεραιότητας, ερυθρού σηματοδότη, αντικανονικό προσπέρασμα κλπ.
Η μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Η χρήση της ζώνης ασφαλείας θα μείωνε κατά 1/6 τους νεκρούς, ενώ πολύ μικρότερες θα ήταν οι συνέπειες και στους τραυματίες.
Η μη χρήση κράνους από τους δικυκλιστές.
Η έλλειψη σεβασμού και η μη παραχώρηση προτεραιότητας στους πεζούς.
Το αλκοόλ. Να σημειωθεί ότι το 40% περίπου των οδηγών, που ευθύνονται για τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, έχουν ποσοστό αλκοόλ στο αίμα περισσότερο από 0,5 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος.
Δηλαδή πάνω από το ανώτερο επιτρεπόμενο όριο που προβλέπεται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.).
H υπερβολική ταχύτητα.
Γενικό συμπέρασμα:
Κύρια αιτία των τροχαίων ατυχημάτων είναι η συμπεριφορά του οδηγού.
Ακόμη και στις περιπτώσεις προκλήσεως ατυχήματος που οφείλεται σε μηχανική ακαταλληλότητα του οχήματος, υπεύθυνος είναι ο οδηγός αφού με ευθύνη και αμέλειά του ήταν σε άσχημη κατάσταση τα φρένα,