Η σήμανση και η φωτεινή σηματοδότηση

7ο κεφάλαιο : Η σήμανση και η φωτεινή σηματοδότηση

 

Η σήμανση και η φωτεινή σηματοδότηση
Η σήμανση και η φωτεινή σηματοδότηση

Η σήμανση της οδού αποτελεί τον πιο απλό και διακριτό μέσο για να κατανοείτε, κάθε στιγμή, τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε ως χρήστες της οδού να κινείστε με ασφάλεια τόσο για τον εαυτό σας, όσο και για την λοιπή κυκλοφορία. Η σήμανση χρησιμοποιείται για να διευκολύνει τον ασφαλή προσανατολισμό και τη μετακίνηση όλων των χρηστών του οδικού δικτύου. Αποτελεί λοιπόν, το μέσο «επικοινωνίας» που έχει ο οδηγός με την οδό και τους άλλους χρήστες της οδού. Η οδική σήμανση διακρίνεται σε δύο μεγάλες κατηγορίες: την κατακόρυφη και την οριζόντια. Η κατακόρυφη σήμανση αφορά στη χρήση σημάτων πληροφόρησης που έχουν τοποθετηθεί κατακόρυφα στο έδαφος (π.χ. πληροφοριακές πινακίδες με ονόματα οδών), ενώ η οριζόντια σχετίζεται με στοιχεία τοποθετημένα επί του οδοστρώματος (π.χ. βέλη ένδειξης κατεύθυνσης και διαγραμμίσεις οδοστρώματος). Τόσο η κατακόρυφη όσο και η οριζόντια σήμανση είναι εξίσου σημαντικές για όλους τους μετακινούμενους και πολλές φορές λειτουργούν σε συνεργασία, παρέχοντας την ίδια πληροφόρηση με διαφορετικούς τρόπους, ώστε να γίνει αντιληπτή απ’ τους χρήστες της οδού. Σύμφωνα με τον ΚΟΚ τόσο οι πεζοί όσο και όλοι οι οδηγοί, ανεξαρτήτως του τύπου του οχήματος που οδηγούν (αυτοκίνητο, μοτοσικλέτα, φορτηγό, λεωφορείο και ποδήλατο, ΕΠΗΟ), πρέπει να υπακούν πρωτίστως στον τροχονόμο, εάν υπάρχει. Αν δεν υπάρχει τροχονόμος, πράγμα που αποτελεί και την πιο σύνηθη κατάσταση, όλοι οι οδηγοί πρέπει να υπακούν αρχικά στους φωτεινούς σηματοδότες, έπειτα στις πινακίδες σήμανσης και στην οριζόντια σήμανση που συναντούν στο
δρόμο και τέλος, αν δεν υπάρχει κάτι από τα παραπάνω, στην εκ δεξιών προτεραιότητα και στις λοιπές διατάξεις που ορίζει ο ΚΟΚ. Επίσης, προτεραιότητα έχουν πάντοτε τα σιδηροδρομικά ή τροχιοδρομικά οχήματα, καθώς και τα οχήματα της αστυνομίας, της πυροσβεστικής και των πρώτων βοηθειών όταν αναβοσβήνει ο φάρος ή λειτουργεί η σειρήνα τους.

Κατακόρυφη σήμανση
Η κατακόρυφη σήμανση διακρίνεται σε τρεις κατηγορίες:
1) Τη σήμανση αναγγελίας πιθανού κινδύνου,
2) τη ρυθμιστική σήμανση που σχετίζεται με τη διαχείριση των κυκλοφοριακών ροών, και
3) τη σήμανση πληροφοριακού χαρακτήρα.
Υπάρχουν επίσης και οι πρόσθετες πινακίδες που συνοδεύουν πολλές φορές κάποιες από τις τρεις παραπάνω κατηγορίες, με σκοπό να εξειδικεύσουν ή να αποσαφηνίσουν περισσότερο το μήνυμά τους.

Πινακίδες αναγγελίας κινδύνου
Οι πινακίδες αναγγελίας κινδύνου είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την οδική ασφάλεια, καθώς προειδοποιούν εγκαίρως τους οδηγούς για πιθανούς επερχόμενους κινδύνους. Η συμμόρφωσή σας, με τα μηνύματα των πινακίδων αυτών, αποτελεί τη βέλτιστη εγγύηση για την ασφάλειά σας αλλά και για την ασφάλεια των λοιπών χρηστών της οδού.

Πληροφοριακές πινακίδες
Η πινακίδες με πληροφοριακό χαρακτήρα είναι εξαιρετικά υποβοηθητικές για τους οδηγούς, καθώς τους πληροφορούν και τους διευκολύνουν στην επιλογή πορείας, υποδεικνύοντας κατεύθυνση, ειδικά σε κάποιο οδικό δίκτυο το οποίο ο οδηγός δεν γνωρίζει αρκετά καλά.
Οι πληροφοριακές πινακίδες χωρίζονται σε 2 κατηγορίες:
1) Στους οδοδείκτες, οι οποίοι σας καθοδηγούν προς επιθυμητές κατευθύνσεις στις διασταυρώσεις των οδών ή σας προειδοποιούν πριν από αυτές ή σας πληροφορούν για τις αποστάσεις προς κάποιο προορισμό (πόλη, τοποθεσία, κ.λπ.). Το χρώμα του υπόβαθρού των πινακίδων αυτών υποδηλώνει το είδος της κατεύθυνσης προς την οποία καθοδηγούν. Δηλαδή:
α) Οδοδείκτες με πράσινο υπόβαθρο, για κατευθύνσεις που εξυπηρετούνται από αυτοκινητόδρομο.
β) Οδοδείκτες με γαλάζιο υπόβαθρο, για κατευθύνσεις που εξυπηρετούνται από άλλες οδούς του υπεραστικού δικτύου, εκτός αυτοκινητόδρομου.
γ) Οδοδείκτες με καφέ υπόβαθρο, για κατευθύνσεις ταξιδιωτικού ενδιαφέροντος (π.χ. μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι κ.λπ.).
δ) Οδοδείκτες με λευκό υπόβαθρο (και μαύρα γράμματα και στην περίπτωση ελληνικών αλλά και στην περίπτωση λατινικών χαρακτήρων), για κατευθύνσεις τοπικής σημασίας μέσα σε κατοικημένες περιοχές ή για εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης των περιοχών αυτών (π.χ. κέντρο πόλης, λιμάνι κ.λπ.).
2) Στις λοιπές πληροφοριακές πινακίδες, οι οποίες σας πληροφορούν για τηνύπαρξη κάποια συγκεκριμένης εγκατάστασης ή υπηρεσίας στη συνέχεια της πορείας σας (π.χ. πρατήριο βενζίνης, αστυνομικό τμήμα, σήραγγα, κ.λπ.)

Ρυθμιστικές πινακίδες
Οι ρυθμιστικές πινακίδες επιβάλουν στους οδηγούς να ακολουθούν ορισμένους κανόνες οδικής κυκλοφορίας. Η μη συμμόρφωση με αυτές τις πινακίδες αποτελεί έκνομη ενέργεια και επισύρει κυρώσεις, όπως αυτές ορίζονται από τον ΚΟΚ. Κυρίως, όμως, εκθέτει τον παραβάτη οδηγό, αλλά και τους υπόλοιπους που κινούνται στο ίδιο οδικό δίκτυο, με αυτόν σε σοβαρούς κινδύνους.

Οριζόντια σήμανση
Η οριζόντια σήμανση τοποθετείται είτε αυτόνομα, είτε σε συνδυασμό (συμπληρωματικά) με την κατακόρυφη σήμανση και τους φωτεινούς σηματοδότες. Η οριζόντια σήμανση είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για οδήγηση σε συνθήκες μειωμένης
ορατότητας (ομίχλη, νύχτα κ.λπ.). Η οριζόντια σήμανση διακρίνεται σε 5 κατηγορίες:
1) Τις κατά μήκος της οδού διαγραμμίσεις.
2) Τις κατά πλάτος της οδού διαγραμμίσεις (εγκάρσιες διαγραμμίσεις).
3) Τις ειδικές διαγραμμίσεις.
4) Τις οριογραμμές
5) Προσωρινή σήμανση

Κατά μήκος διαγραμμίσεις
Στην κατηγορία των κατά μήκος οδικών διαγραμμίσεων ανήκουν οι παρακάτω:
1) Γραμμές διαχωρισμού αντίθετων κατευθύνσεων. Είναι συνεχείς ή διακεκομμένες γραμμές και χωρίζουν τις αντίθετες κατευθύνσεις μεταξύ τους. Ανάλογα με τη μορφή τους επιτρέπουν ή απαγορεύουν την προσπέραση.
2) Γραμμές λωρίδας επιτάχυνσης και επιβράδυνσης. Η λωρίδα επιτάχυνσης και η λωρίδα επιβράδυνσης διαχωρίζονται από τον δρόμο με διακεκομμένη γραμμή διπλάσιου πάχους και πιο πυκνής διάταξης σε σχέση με τις διαγραμμίσεις διαχωρισμού λωρίδας
3) Γραμμές οριοθέτησης λωρίδων κυκλοφορίας. Σε οδούς με περισσότερες από μια λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, οι λωρίδες διαχωρίζονται με ειδική διακεκομμένη γραμμή. Τα οχήματα πρέπει να κινούνται αυστηρά μέσα στη λωρίδα κυκλοφορίας τους που καθορίζεται από αυτές τις γραμμές, ενώ η κινησή τους πάνω («ιππαστί») στις γραμμές αυτές απαγορεύεται απο τον ΚΟΚ.

Κατά πλάτος διαγραμμίσεις
Στην κατηγορία των κατά πλάτος οδικών διαγραμμίσεων ανήκουν:
1) Οι διαγραμμίσεις απαγόρευσης εισόδου οχημάτων. Είναι διαγώνιες λευκές γραμμές που πλαισιώνονται από συνεχή λευκή γραμμή και υποδηλώνουν ότι απαγορεύεται να κινείστε, ως οδηγοί, πάνω σε αυτές.
2) Οι διαβάσεις πεζών. Εγκάρσια είναι και η διαγράμμιση σήμανσης της διάβασης πεζών η οποία αποτελείται από ραβδώσεις μεγάλου πλάτους, παράλληλες προς τα άκρα του πεζοδρομίου. Ως οδηγοί, οφείλετε να επιβραδύνετε όταν πλησιάζετε σε διάβαση πεζών. Η στάση και η στάθμευση, απαγορεύονται αυστηρά στις διαβάσεις πεζών και σε απόσταση 5 m από αυτές, ενώ ως οδηγοί είστε υποχρεωμένοι να δίνετε προτεραιότητα στους πεζούς που τις διασχίζουν.
3) Η γραμμή διακοπής πορείας. Η διαγράμμιση αυτή αποτελείται από μια συνεχή γραμμή κατά μήκος μίας ή περισσότερων λωρίδων κυκλοφορίας
και ονομάζεται Γραμμή Διακοπής Πορείας (STOP). Η διαγράμμιση αυτή συναντάται κυρίως όπου υπάρχει πινακίδα STOP, σε περιπτώσεις ένδειξης φωτεινού σηματοδότη, σήματος τροχονόμου ή πριν από σιδηροδρομική διάβαση. Δηλώνει τη θέση στην οποία πρέπει να σταματήσετε το όχημά μας, ώστε να ελέγξετε τη διασταύρωση και κάποιες φορές συνοδεύεται και από την αναγραφή της λέξης STOP στο οδόστρωμα.
4) Η γραμμή παραχώρησης προτεραιότητας. Η διαγράμμιση αυτή αποτελείται από μια διακεκομμένη γραμμή επί του πλάτους μιας ή περισσότερων
λωρίδων κυκλοφορίας, η οποία καθορίζει τη θέση πριν από την οποία οι οδηγοί οχημάτων οφείλουν να παραχωρούν προτεραιότητα.
5) Οι διαβάσεις ποδηλάτων. Η διαγράμμιση σήμανσης της διάβασης ποδηλάτων αποτελείται απο τετράγωνα ή παραλληλόγραμμα σχήματα, παράλληλα προς τα άκρα του πεζοδρομίου.
6) Η επιφάνεια αναμονής των ποδηλάτων. Η διαγράμμιση σήμανσης της επιφάνειας αναμονής των ποδηλάτων αποτελείται από δύο συνεχείς
παράλληλες γραμμές, σε απόσταση τεσσάρων ως πέντε μέτρων μεταξύ τους. Συναντάται σε σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις μπροστά από τη γραμμή υποχρεωτικής διακοπής πορείας των οχημάτων, τροφοδοτείται από λωρίδα ποδηλάτων, είναι χρωματισμένη στο ίδιο χρώμα με αυτήν και σημαίνεται με το σύμβολο του ποδηλάτου.

Άλλες ειδικές διαγραμμίσεις
Άλλες ειδικές διαγραμμίσεις που συναντούμε είναι:
1) Η διαγράμμιση ή διακεκομμένη γραμμή που προσδιορίζει λωρίδα κυκλοφορίας ειδικού τύπου οχημάτων (ταξί, λεωφορείων κ.λπ.) και λειτουργεί σε
συνδυασμό με πινακίδες σήμανσης ή αναγραφή λέξεων πάνω στο οδόστρωμα (όπως ΤΑΧΙ, BUS κ.λπ.). Συγκεκριμένα στις ειδικές λωρίδες λεωφορείων παράλληλης ή αντίθετης ροής (Λεωφορειόδρομους σύμφωνα με τον ΚΟΚ) επιτρέπεται η κίνηση και η στάση των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία και τρόλεϊ), ιδιωτικών μέσων μαζικής μεταφοράς (τουριστικά λεωφορεία, σχολικά κ.λπ), δίκυκλων και προσωρινά οχημάτων άμεσης ανάγκης (ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, αστυνομικά κ.λπ). Τα ταξί μπορούν να εισέρχονται στις λωρίδες αυτές μόνο για αποβίβαση ή επιβίβαση όταν υπάρχει η πινακίδα που το επιτρέπει. Οι λεωφορειόδρομοι παράλληλης ροής υπόκεινται σε ωράριο, ανάλογα με την πινακίδα με την οποία σημαίνονται, ενώ για τους λεωφορειόδρομους αντίθετης ροής το ωράριο είναι 24ωρο.
2) Η διαγράμμιση με βέλη εκτροπής/επιλογής, παράλληλες/λοξές λωρίδες ή αναγραφές που χρησιμοποιούνται για να υποδείξουν στον οδηγό την
κατεύθυνση ή/και τη μετακίνησή του
. Αυτές οι διαγραμμίσεις χρησιμοποιούνται επίσης για να υποδείξουν στάσεις λεωφορείων, λωρίδες στάθμευσης κ.λπ.,καθώς και για την προεπιλογή λωρίδας κυκλοφορίας σε διασταυρώσεις.
3) Η διαγράμμιση απαγόρευσης στάθμευσης. Η διαγράμμιση αυτή αποτελείται είτε από τεθλασμένη κίτρινη γραμμή (ζιγκ-ζαγκ) στην πλευρά του οδο-
στρώματος είτε από συνεχόμενη κίτρινη γραμμή στο κράσπεδο ή στην άκρη του οδοστρώματος, η οποία σημαίνει ότι σε όλο το μήκος της
γραμμής επί της πλευράς αυτής απαγορεύεται η στάθμευση, ανεξαρτήτως της παράλληλης οδικής σήμανσης με κατακόρυφες πινακίδες απαγορευτικές της στάσης και της στάθμευσης. 4) Η διαγράμμιση επικινδυνότητας κόμβου. Η διαγράμμιση αυτή αποτελείται από πλέγμα κίτρινων γραμμών, οι οποίες σχηματίζουν παραλληλόγραμμα, σε ισόπεδους οδικούς κόμβους, το οποίο σημαίνει περιοχή μέσα στην οποία δεν μπορεί να εισέλθει όχημα και αν ακόμη οι φωτεινοί σηματοδότες επιτρέπουν αυτό, όταν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι τέτοια ώστε, αν εισέλθει, να υποχρεωθεί πιθανώς να παραμείνει στη διασταύρωση.
5) Η διαγράμμιση Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ). Η διαγράμμιση αυτή περιλαμβάνει περιγράμματα ρόμβων κατά αποστάσεις στο μέσο λωρίδας κυκλοφορίας, τα οποία σημαίνουν ότι η λωρίδα αυτή έχει καθοριστεί ως ΛΕΑ.

Οριογραμμές
Οι οριογραμμές είναι συνεχείς μονές γραμμές που καθορίζουν τα άκρα του δρόμου. Στους αυτοκινητόδρομους από τη δεξιά οριογραμμή ξεκινά μια πιο
στενή λωρίδα, η οποία καλείται Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ). Η ΛΕΑ μπορεί να χρησιμοποιείται μόνο από οχήματα άμεσης ανάγκης και συντήρησης και από άλλα οχήματα μόνο σε περίπτωση ανάγκης (βλάβη, ακινητοποίηση κ.λπ.). Στη ΛΕΑ μπορεί προσωρινά να σταθμεύσει όχημα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (τεχνικό πρόβλημα, ατύχημα κ.λπ.). Στην περίπτωση αυτή πρέπει να τοποθετηθεί τριγωνική πινακίδα σε απόσταση 100 m τουλάχιστον πίσω από το όχημα ή η ειδική προειδοποιητική συσκευή σε κατάλληλη θέση και κατά τη νύχτα να έχει αναμμένα τα φώτα θέσης. Σε τέτοια περίπτωση το όχημα θα πρέπει να ρυμουλκηθεί εκτός της ΛΕΑ και να εξέλθει του αυτοκινητοδρόμου από την κοντινότερη στη θέση αυτή έξοδο. Προσωρινή σήμανση
Η προσωρινή σήμανση βρίσκεται στις περιοχές που εκτελούνται έργα και η κυκλοφορία ρυθμίζεται με προσωρινές κίτρινες διαγραμμίσεις στο οδόστρωμα και με προσωρινή κατακόρυφη σήμανση.

Ηλεκτρονική σήμανση οδών
Η ηλεκτρονική σήμανση των οδών αποτελεί έναν νεότερο και τεχνολογικά εξελιγμένο τύπο σήμανσης, που επιτρέπει τη χρήση δεδομένων κυκλοφορίας πραγματικού χρόνου για την πληροφόρηση των μετακινούμενων. Οι πινακίδες μεταβαλλόμενων μηνυμάτων και σήμανσης αποτελούν μια
σημαντική εξέλιξη στη σήμανση οδών, διότι προειδοποιούν τους οδηγούς για τυχόν κινδύνους και τους παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες για την κατάσταση στους δρόμους όπου κινούνται, λαμβάνοντας υπόψη κυκλοφοριακά δεδομένα σε πραγματικό χρόνο (δηλ. που συμβαίνουν σχεδόν την ίδια στιγμή που δίνεται η πληροφορία). Τέτοιες πινακίδες βρίσκονται συνήθως σε μεγάλα οδικά δίκτυα, ώστε οι οδηγοίπου τα χρησιμοποιούν να ενημερώνονται άμεσα για τις τυχόν καθυστερήσεις που μπορεί να συναντήσουν στην πορεία τους και για να μαθαίνουν έγκαιρα τυχόν μεταβολές στο οδικό δίκτυο (π.χ. οδικά έργα, κλειστές οδοί ή έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση, διαφοροποιημένα όρια ταχύτητας λόγω κακών καιρικών συνθηκών).

Φωτεινή σηματοδότηση
Φωτεινή σηματoδότηση σε κόμβους
Όλοι οι oδηγoί είναι υποχρεωμένοι να συμμoρφώνoνται με τις παρακάτω ενδείξεις των φωτεινών σηματoδoτών ρύθμισης της κυκλoφoρίας, εκτός αν η ρύθμιση αυτής γίνεται από τρoχoνόμo (ο οποίος, όπως προαναφέραμε, υπερισχύει όλων).
Άλλα είδη φωτεινής σηματoδότησης
Άλλα είδη φωτεινής σηματοδότησης είναι τα εξής
1) Κόκκινο φως που αναβοσβήνει. Tους σηματοδότες αυτούς τους συναντάμε στις παρακάτω περιπτώσεις:
α) Ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις.
β) Διαβάσεις ζώνης εναέριου κινδύνου, κοντά σε αεροδρόμια.
γ) Εισόδους κινητών γεφυρών ή αποβάθρες οχηματαγωγών πλοίων.
δ) Όταν πυροσβεστικά οχήματα εισέρχονται στον δρόμο από πυροσβεστικό σταθμό.
Η ύπαρξη αυτής της σηματοδότησης σημαίνει απόλυτη ακινησία του οχήματος. Μπορείτε και πάλι να ξεκινήσετε μόνο όταν σβήσει αυτός ο σηματοδότης.
2) Κόκκινο φως σε σχήμα Χ, τo oπoίo είναι τoπoθετημένo πάνω από λωρίδα κυκλoφoρίας, σε οδόστρωμα με περισσότερες από δύo λωρίδες, oι oπoίες χωρίζoνται με κατά μήκoς διαγραμμίσεις. Αυτό απαγoρεύει τη χρησιμoπoίηση της λωρίδας αυτής.
3) Πράσινo φως, με μoρφή βέλoυς πρoς τα κάτω, επιτρέπει την κίνηση σε αυτήν τη λωρίδα. H σηματoδότηση αυτή χρησιμoπoιείται σε σταθμούς διοδίων, σε περιοχές όπου ένας αυτοκινητόδρομος διασπάται σε δύο ή περισσότερους ή σε σήραγγες όπου ορισμένες λωρίδες ακυρώνονται ή συνενώνονται.
4) Κόκκινο φως με μορφή βέλους προς τα κάτω, απαγορεύει την κίνηση σε αυτή τη λωρίδα.Φωτεινή σηματοδότηση για τους πεζούς
Εκτός από τους οδηγούς όλων των οχημάτων, υποχρεωμένοι να συμμορφώνονται με τις ενδείξεις των φωτεινών σηματoδoτών ρύθμισης της κυκλoφoρίας είναι και οι πεζοί, εκτός αν η ρύθμιση αυτής γίνεται από τρoχoνόμo (ο οποίος υπερισχύει όλων).Σε αρκετούς πλέον σηματοδότες τοποθετείται και μια ακόμα φωτεινή ένδειξη που πληροφορεί τους πεζούς για πόσα δευτερόλεπτα ακόμα διαρκεί το πράσινο ή κόκκινο.
Φωτεινή σηματοδότηση για τους ποδηλάτες
Οι ποδηλάτες υποχρεούνται να συμμορφώνονται με τις ενδείξεις των ειδικών για αυτούς φωτεινών σηματοδοτών, εκτός αν η ρύθμιση της κυκλοφορίας γίνεται από τροχονόμους.Φωτεινή σηματοδότηση σε κοινή διάβαση ποδηλάτων και πεζών.

Τροχονόμος
Ο ρόλος των τροχονόμων είναι να επιβλέπουν και να επιβάλλουν τους κανόνες κυκλοφορίας σε κεντρικές αστικές περιοχές με μεγάλη κίνηση οχημάτων και πεζών. Τα σήματα του τροχονόμου υπερισχύουν όλων των άλλων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων (φωτεινή σηματοδότηση, πινακίδες σήμανσης, διαγράμμιση,κανόνες προτεραιότητας και κυκλοφορίας) πλην της κίνησης των τροχιοδρομικών οχημάτων (τρένων).

Η ασφάλεια και η ορατότητα είναι ζητήματα που αφορούν κάθε εκπαιδευτικό χώρο. Η εκπαιδευση στη σήμανση και τη φωτεινή σηματοδότηση,  μπορούν να βελτιώσουν τις συνθήκες ασφαλείας και να ενισχύσουν την ορατότητα, βοηθώντας έτσι στην πρόληψη ατυχημάτων και στη διευκόλυνση της κυκλοφορίας στον εκπαιδευτικό χώρο.

 

Πώς μπορεί να βελτιωθεί η ορατότητα σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον;

  • Εγκατάσταση φωτεινών σηματοδοτών σε στροφές και σταυρούς.
  • Χρήση αντανακλαστικών υλικών στη σήμανση του δαπέδου.
  • Ρύθμιση της φωτεινότητας του φωτισμού σε συμφωνία με τις συνθήκες φωτισμού του εξωτερικού χώρου.

Ποια είναι η σημασία της σωστής σήμανσης σε μια σχολική αυλή;

  • Η σήμανση με σωστούς χρωματισμούς και σχέδια μπορεί να καθορίσει τους περιορισμούς πρόσβασης.
  • Ο γραφικός σχεδιασμός στο πεδίο παιχνιδιού μπορεί να ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία.
  • Η σήμανση για την οδήγηση της κυκλοφορίας πρέπει να είναι κατανοητή και ορατή.

Πώς μπορεί να βελτιωθεί η ασφάλεια στα σχολικά λεωφορεία;

  • Εγκατάσταση συστημάτων φωτεινής σήμανσης εκτός και εντός του λεωφορείου.
  • Καθορισμός απόστασης ασφαλείας και σήμανσης στις επιβιβάσεις και αποβιβάσεις.
  • Διενέργεια εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τους επιβάτες και τους οδηγούς.

 

Σημασία της Σήμανσης

Η σήμανση είναι οι οπτικές ενδείξεις και οδηγίες που βοηθούν στην οργάνωση του χώρου και τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας. Ορισμένα σημαντικά στοιχεία:

  • Χρήση σαφών συμβόλων και κειμένου.
  • Σημεία αναφοράς για την καθοδήγηση των ατόμων.
  • Χρήση αντανακλαστικών υλικών για βελτιωμένη ορατότητα.

Διαχείριση Φωτεινής Σηματοδότησης

Η φωτεινή σηματοδότηση είναι σημαντική για την ενημέρωση και την προειδοποίηση. Πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα εξής:

  • Ρύθμιση της φωτεινότητας και της γωνίας ορατότητας.
  • Συντήρηση και τακτικός έλεγχος των συστημάτων.
  • Χρήση φωτεινών χρωμάτων για μεγαλύτερη αντίθεση.

Κατάλληλη Τοποθέτηση

Η σωστή τοποθέτηση της σήμανσης και της φωτεινής σηματοδότησης είναι κρίσιμη για την αποτελεσματικότητά τους. Βασικά στοιχεία:

  • Κατάλληλο ύψος για καλύτερη ορατότητα.
  • Σωστή γωνία κλίσης για αποφυγή ανεπιθύμητης αντανάκλασης.
  • Καθορισμός βέλτιστων θέσεων για στροφές και αλλαγές κατευθύνσεων.

Διαχείριση Επείγουσας Πληροφόρησης

Η επείγουσα πληροφόρηση πρέπει να είναι εμφανής και κατανοητή σε περίπτωση κρίσης. Σημαντικά στοιχεία:

  • Χρήση έντονων χρωμάτων και συμβόλων.
  • Κείμενο με μεγάλη γραμματοσειρά για απλότητα ανάγνωσης.
  • Κατάλληλη τοποθέτηση για εύκολη πρόσβαση σε περίπτωση ανάγκης.

 

Η σήμανση και η φωτεινή σηματοδότηση εκπαιδευση είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια και την ορατότητα στο περιβάλλον της εκπαίδευσης. Με τη σωστή εφαρμογή και συντήρηση αυτών των συστημάτων, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα πιο ασφαλές και λειτουργικό περιβάλλον για μαθητές και εκπαιδευτικό προσωπικό.

 

Scroll to Top