8ο κεφάλαιο : Οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο και σε οδό ταχείας κυκλοφορίας
O αυτοκινητόδρομος είναι οδός ειδικής μελέτης και κατασκευής, σχεδιασμένος έτσι, ώστε να εξυπηρετεί τον μεγαλύτερο δυνατό φόρτο της οδικής κυκλοφορίας οχημάτων, συνήθως μεταξύ πόλεων, και να επιτρέπει την οδήγησημε υψηλή ταχύτητα. Ο αυτοκινητόδρομος διαφοροποιείται από άλλες οδούς, καθώς δεν εξυπηρετεί τις ιδιοκτησίες που συνορεύουν με αυτόν, αφού δεν υπάρχουν ισόπεδοι κόμβοι και σιδηροδρομικές διαβάσεις. Επί του αυτοκινητοδρόμου υπάρχουν δύο κατευθύνσεις κίνησης. Το οδόστρωμα της κάθε κατεύθυνσης χωρίζεται από το οδόστρωμα της άλλης κατεύθυνσης με διαχωριστική νησίδα και κατ’ εξαίρεση και με άλλα μέσα. Στη σήμανση των αυτοκινητοδρόμων χρησιμοποιείται πράσινο χρώμα. Επίσης, στους αυτοκινητόδρομους υπάρχει Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), που βρίσκεται στο δεξί τμήμα της κυκλοφορίας. Η ΛΕΑ προορίζεται αποκλειστικά και μόνο για την κίνηση οχημάτων άμεσης ανάγκης και οχημάτων αρμόδιων υπηρεσιών που είναι επιφορτισμένες με την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών. Μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης (π.χ. βλάβη).Οι αυτοκινητόδρομοι συνδέονται με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο μέσω ανισόπεδων κόμβων. Παραδείγματα αυτοκινητοδρόμων είναι η Αττική Οδός, η Ιονία Οδός, η Ολυμπία Οδός, η Εγνατία Οδός κ.λπ.
Ασφαλής οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο
Οι αυτοκινητόδρομοι κατασκευάζονται με υψηλά πρότυπα ασφάλειας και περνούν επιθεωρήσεις οδικής ασφάλειας. Ωστόσο, οι υψηλές ταχύτητες κίνησης τις οποίες αναπτύσσουν τα οχήματα στους αυτοκινητοδρόμους δημιουργούν προκλήσεις ασφαλείας. Εξαιτίας των υψηλών ταχυτήτων κίνησης τα οδικά συμβάντα που λαμβάνουν χώρα σε αυτοκινητοδρόμους είναι πιο σοβαρά αφού σε αυτά εμπλέκεται αυξημένος αριθμός οχημάτων (π.χ. «καραμπόλες») και προκαλούν βαρύτερους τραυματισμούς ακόμη και θανάτους. Αυξημένη επικινδυνότητα υπάρχει στις καμπύλες (ανοιχτές στροφές) του αυτοκινητόδρομου, ως εκ τούτου, πρέπει να είστε συνετοί και να οδηγείτε προσεκτικά. Σημαντικό πρόβλημα ασφάλειας παρατηρείται όταν οι καιρικές συνθήκες είναι δυσμενείς. Σε ορισμένους τύπους οχημάτων, που είναι ικανοί να κινηθούν μόνο με χαμηλή ταχύτητα (μικρότερη των 70 km/h), απαγορεύεται η κυκλοφορία σε αυτοκινητοδρόμους και σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας.
Είσοδος/έξοδος σε αυτοκινητοδρόμους και σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας
Οι αυτοκινητόδρομοι εξυπηρετούν μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους, καθώς συνδέουν πόλεις μεταξύ τους, και επιτρέπουν στα οχήματα που κινούνται σε αυτούς να αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες. Ως εκ τούτου, για την είσοδο σε αυτοκινητόδρομο χρησιμοποιείται οδός εισόδου (ράμπα εισόδου), ακολουθούμενη από λωρίδα επιτάχυνσης. Για την έξοδο από αυτοκινητόδρομο χρησιμοποιείται λωρίδα επιβράδυνσης, ακολουθούμενη από οδό εξόδου (ράμπα εξόδου). Η είσοδος στους αυτοκινητοδρόμους γίνεται μέσω λωρίδων επιτάχυνσης, ενώ η έξοδος μέσω λωρίδων επιβράδυνσης. Για την πραγματοποίηση του ελιγμού εισόδου και την ορθή χρήση της λωρίδας επιτάχυνσης ενεργοποιήστε τον δείκτη αλλαγής κατεύθυνσης (φλας) μόλις εισέλθετε στη λωρίδα επιτάχυνσης. Ενώ βρίσκεστε στη λωρίδα επιτάχυνσης, διατηρείτε κανονική απόσταση από το όχημα που βρίσκεται μπροστά σας. Επιταχύνετε για να πλησιάσετε κατά το δυνατόν την ταχύτητα της κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο, ενώ συνεχίζετε να παρακολουθείτε το κενό ανάμεσα στα οχήματα που ακολουθούν στη διπλανή λωρίδα. Προτού επιχειρήσετε να εισέλθετε, επιλέξετε το ασφαλές κενό στην κυκλοφορία
στη διπλανή λωρίδα. Χρησιμοποιήστε τον κεντρικό και τους εξωτερικούς (πλάγιους) καθρέπτες, για να βεβαιωθείτε ότι έχετε στη διάθεσή σας αρκετό χώρο και χρόνο, ώστε να εισέλθετε ομαλά στη λωρίδα της οδού που βρίσκεται δίπλα από τη λωρίδα επιτάχυνσης. Έτσι δεν θα εξαναγκάσετε το όχημα που βρίσκεται πίσω σας στον αυτοκινητόδρομο να πραγματοποιήσει απότομη ενέργεια (απότομη επιβράδυνση, αλλαγή λωρίδας κ.λπ.).
Για την πραγματοποίηση του ελιγμού εξόδου και την ορθή χρήση της λωρίδας επιβράδυνσης, ενεργοποιήστε τον δείκτη αλλαγής κατεύθυνσης (φλας). Βεβαιωθείτε μέσω των καθρεπτών, ότι ο οδηγός που σας ακολουθεί αντιλήφθηκε την πρόθεσή σας να βγείτε από την κύρια οδό προς τη λωρίδα επιβράδυνσης. Εισέλθετε στη δεξιά λωρίδα (που είναι η πλησιέστερη στη λωρίδα επιβράδυνσης), αρκετά πριν την έξοδο και αποφύγετε να διασχίζετε τις λωρίδες του αυτοκινητοδρόμου για να προσεγγίσετε τη λωρίδα επιβράδυνσης. Κατά την έξοδο κινηθείτε με την καθορισμένη (από το όριο) ταχύτητα ή με την κατάλληλη ταχύτητα με βάση το μήκος της λωρίδας, και την καμπύλη που ακολουθεί. Εισέλθετε στη λωρίδα επιβράδυνσης στην πρώτη ευκαιρία με ομαλή στροφή τιμονιού. Εισερχόμενοι στη λωρίδα επιβράδυνσης, μειώνετε σημαντικά την ταχύτητά σας επιβραδύνοντας
ομαλά, ώστε να ελέγχετε το αυτοκίνητό σας στις απότομες καμπύλες, που συνήθως ακολουθούν τις λωρίδες επιβράδυνσης. Αφού εισέλθετε στη λωρίδα επιβράδυνσης, απενεργοποιήστε τον δείκτη κατεύθυνσης. Κοιτάζετε αρκετά μπροστά, ώστε να εκτιμήσετε το μήκος της λωρίδας επιβράδυνσης και το μήκος και την καμπύλη της ράμπας εξόδου όσο έγκαιρα είναι δυνατόν, για να αναπτύξετε την κατάλληλη ταχύτητα και πορεία σας τηρώντας το όριο ταχύτητας στη λωρίδα επιβράδυνσης. Είναι σημαντικό να προσδιορίσετε επίσης την ανάγκη να σταματήσετε λόγω σημάτων υποχρεωτικής ακινητοποίησης (STOP), σηματοδοτών, σταματημένων οχημάτων ή οχημάτων που κινούνται με χαμηλή ταχύτητα.
Κυκλοφορία στον αυτοκινητόδρομο
Υπό κανονικές συνθήκες κυκλοφορίας, θα πρέπει να οδηγείτε στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας. Σε αυτοκινητόδρομο τριών λωρίδων μπορείτε να χρησιμοποιείτε την μεσαία λωρίδα, εάν η κυκλοφορία στη δεξιά λωρίδα δεν πραγματοποιείται όσο γρήγορα επιθυμείτε. Απαγορεύεται να κινείστε στην αριστερή λωρίδα του αυτοκινητόδρομου, ακόμη κι εάν οδηγείτε με την ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την αριστερή λωρίδα μόνο για προσπέραση. Μόλις ολοκληρώσετε την προσπέραση, θα πρέπει να επανέρχεστε αμέσως στην κανονική σας λωρίδα, εκτός εάν υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση. Στο δεξί μέρος του οδοστρώματος του αυτοκινητόδρομου βρίσκεται η ΛΕΑ, την οποία όπως προαναφέραμε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μόνο σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης (τεχνικό πρόβλημα, οδικό συμβάν-ατύχημα κ.λπ.), όπου είστε αναγκασμένοι να ακινητοποιήσετε το όχημά σας. Όταν χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε τη ΛΕΑ, θα πρέπει να ενεργοποιήστε τα φώτα έκτακτης ανάγκης (αλάρμ) και να χρησιμοποιήσετε το προειδοποιητικό τρίγωνο. Οι οδηγοί λεωφορείων, φορτηγών μέγιστου επιτρεπόμενου μεικτού βάρους άνω των 3,5 τόνων ή συνδυασμού οχημάτων άνω των 7 m μήκους (π.χ. επιβατηγά που σύρουν τροχόσπιτα), οφείλουν να οδηγούν μόνο στη μεσαία ή στην δεξιά λωρίδα ενός αυτοκινητοδρόμου, όταν αυτός διαθέτει τουλάχιστον 3 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Στον αυτοκινητόδρομο θα πρέπει να διατηρείτε απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα. Η απόσταση ασφαλείας θα πρέπει να είναι επαρκής, ώστε να αντιδράσετε εγκαίρως σε μία απρόβλεπτη συμπεριφορά (π.χ. ελιγμό ή επιβράδυνση). Η ιδιαιτερότητα του αυτοκινητοδρόμου σε σχέση με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο, δηλαδή η κίνηση των οχημάτων με υψηλότερες ταχύτητες επιβάλλει τη διατήρηση μεγαλύτερης απόστασης ασφαλείας. Οι προσπεράσεις σε αυτοκινητοδρόμους, αν και είναι άνετες λόγω του διαχωρισμού με διάζωμα των δύο κατευθύνσεων κυκλοφορίας, εγκυμονούν κινδύνους λόγω των υψηλών ταχυτήτων των οχημάτων. Μην αλλάζετε λωρίδα για να προσπεράσετε εάν δεν έχετε ελέγξει προηγουμένως τον εσωτερικό και τους εξωτερικούς καθρέφτες και δεν έχετε ενεργοποιήσει τον δείκτη αλλαγής πορείας. Όταν αλλάζετε λωρίδες θα πρέπει να παραχωρείτε προτεραιότητα στα οχήματα στις άλλες λωρίδες. Να κοιτάτε πάντα πάνω από τον ώμο σας, ώστε να ελέγξετε τη νεκρή οπτική γωνία ως τελικό έλεγχο προτού αλλάξετε λωρίδα. Προσέξτε τα
οχήματα που πλησιάζουν πίσω σας και που ενδεχομένως κινούνται με μεγαλύ-τερη ταχύτητα από αυτή που υπολογίζετε. Προσέξτε τα άλλα οχήματα που εισέρχονται στο οδόστρωμα από τις λωρίδες επιτάχυνσης και προσαρμόστε την ταχύτητά σας στον αυτοκινητόδρομο, εάν είναι αναγκαίο. Για να διευκολύνετε την είσοδο των άλλων οχημάτων, αλλάξτε λωρίδα με την προϋπόθεση ότι είναι ασφαλές. Όταν σας προσπερνούν άλλα οχήματα δεν πρέπει να αυξάνετε την ταχύτητά σας μέχρις ότου το άλλο όχημα ολοκληρώσει την προσπέραση του οχήματός σας και εισέλθει στη λωρίδα. Πρέπει να προσπερνάτε πάντα από αριστερά, ακόμα και εάν η αριστερή λωρίδα είναι παράνομα κατειλημμένη από οδηγούς που κινούνται σε αυτήν, χωρίς να
πραγματοποιούν προσπέραση· δεν πρέπει να προσπερνάτε ποτέ από δεξιά. Δεν πρέπει επίσης να στοιχίζεστε πίσω από τα οχήματα που βρίσκονται παράνομα στην αριστερή λωρίδα, καθώς η δημιουργία «ουράς» αυτοκινήτων στην αριστερή λωρίδα είναι επικίνδυνη.
Εάν επικρατούν συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας, τότε επιτρέπεται η κίνηση σε στοίχους, δηλαδή παράλληλη κίνηση σε όλες τις λωρίδες. Μην υποτιμήσετε την ανάγκη να διατηρηθεί απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα. Η ξαφνική επιβράδυνση ενός οχήματος μπορεί να προκαλέσει πολλαπλή σύγκρουση (καραμπόλα). Μην ελίσσεστε από λωρίδα σε λωρίδα. Το τυχόν χρονικό όφελος είναι ασήμαντο σε σχέση με τον κίνδυνο στο οποίο εκτίθεστε και εκθέτετε τους άλλους οδηγούς. Στους αυτοκινητοδρόμους απαγορεύεται η οπισθοπορεία, τόσο στις λωρίδες
κίνησης, όσο και στη ΛΕΑ, καθώς επίσης και η αναστροφή (στροφή 180°). Εάν προσπεράσετε κατά λάθος την έξοδο, στην οποία θέλετε να εξέλθετε, συνεχίστε μέχρι τον επόμενο κόμβο και από εκεί ακολουθήστε την σωστή κατεύθυνση.
Η ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο
Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στους αυτοκινητοδρόμους για επιβατηγά αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες άνω των 125 cc είναι 130 km/h. Σε ορισμένα τμήματα αυτοκινητοδρόμων η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα περιορίζεται σε κατώτερα όρια. Το κατώτερο όριο ταχύτητας καθορίζεται από κατάλληλη σήμανση. Οφείλετε να τηρείτε τη σήμανση με ελάχιστο όριο ταχύτητας, εφόσον υφίσταται. Συχνά στους αυτοκινητοδρόμους τοποθετούνται πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων, που ενημερώνουν τους οδηγούς για τα όρια ταχύτητας . Τα όρια αυτά μεταβάλλονται ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν (π.χ. συμφόρηση, κακοκαιρία κ.λπ.).
Η στάση και στάθμευση στον αυτοκινητόδρομο
Η στάση και η στάθμευση απαγορεύεται αυστηρώς σε κάθε σημείο του αυτοκινητοδρόμου, εκτός από τις περιοχές επιτρεπόμενης στάθμευσης που σημαίνονται με πινακίδες Π-31 και Π-31γ και τους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ). Η πινακίδα για ΣΕΑ δηλώνει τις παροχές και εξυπηρετήσεις που παρέχει ο σταθμός. Εάν παρουσιαστεί έκτακτη ανάγκη (π.χ. βλάβη, ατύχημα, αδιαθεσία επιβάτη κ.λπ.), έχετε το δικαίωμα να σταματήσετε στη ΛΕΑ. Εκεί πρέπει να προβείτε στις ακόλουθες ενέργειες:
1) Ανάψτε τα φώτα έκτακτης ανάγκης (αλάρμ).
2) Τοποθετήστε το προειδοποιητικό τρίγωνο πίσω από το όχημά σας σε απόσταση τουλάχιστον 100 m3) Αποβιβάστε τους επιβάτες από την δεξιά πλευρά του οχήματος και τοποθετήστε τους πίσω από τα προστατευτικά στηθαία ασφαλείας.
4) Καλέσετε τον τετραψήφιο αριθμό έκτακτης ανάγκης, που είναι διαφορετικός για κάθε αυτοκινητόδρομο, εάν δεν μπορείτε να επιλύσετε το πρόβλημα μόνοι σας. Επιπρόσθετα μπορείτε να καλέσετε δωρεάν τον αριθμό της Πολιτικής Προστασίας. Επίσης μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον τηλεφωνικό θάλαμο που έχει τοποθετηθεί γι’ αυτόν το σκοπό, εφόσον υπάρχει. Η χρήση των θαλάμων αυτών είναι δωρεάν και έχετε τη δυνατότητα να επικοινωνείτε, ανάλογα με τη ρύθμιση, με το Κέντρο Διαχείρισης Αυτοκινητοδρόμου ή με την Αστυνομία. Ο αρμόδιος φορέας θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα που απαιτούνται κατά περίπτωση.
Η σήμανση στον αυτοκινητόδρομο
Η σήμανση των αυτοκινητοδρόμων γίνεται με τη χρήση πινακίδων πράσινου χρώματος. Για να είναι εύκολα ορατές και αντιληπτές από τους οδηγούς,
που συνήθως κινούνται με υψηλή ταχύτητα, αυτές οι πινακίδες είναι ευμεγέθεις και επαναλαμβανόμενες. Η παρακολούθηση της σήμανσης είναι σημαντική, καθώς κινείστε με μεγάλη ταχύτητα και απαγορεύεται η αναστροφή και η οπισθοπορεία. Προκειμένου να διορθώσετε απροσεξία στην τήρηση των μηνυμάτων των πινακίδων θα πρέπει να οδηγήσετε πολλά χιλιόμετρα επιπλέον.Ειδική σήμανση υπάρχει στους κόμβους των αυτοκινητοδρόμων. Κόμβοι θεωρούνται οι διακλαδώσεις σε αυτοκινητόδρομο, οι διασταυρώσεις και οι συμβολές αυτοκινητοδρόμων και οι έξοδοι από αυτοκινητόδρομο. Στην περίπτωση της διακλάδωσης, δηλαδή της διαίρεσης του αυτοκινητοδρόμου σε δύο επιμέρους αυτοκινητοδρόμους (κλάδους), η σήμανση σάς βοηθά να επιλέξετε έγκαιρα τη λωρίδα που επιθυμείτε. Στην περίπτωση της διασταύρωσης, η σήμανση σάς προειδοποιεί για την μετάβαση από τον έναν αυτοκινητόδρομο στον άλλο. Στην περίπτωση της συμβολής, σας προειδοποιεί καθώς η κυκλοφορία δύο αυτοκινητοδρόμων συγχωνεύεται σε έναν. Στην περίπτωση των εξόδων, σας προειδοποιεί ανά τακτά διαστήματα στη διαδρομή, ώστε να μην χάσετε την έξοδο που σας ενδιαφέρει. Συγκεκριμένα, η σήμανση των κόμβων περιλαμβάνει:
1) Αναγγελία προσέγγισης σε κόμβο 2000 m νωρίτερα.
2) Δύο προειδοποιήσεις κατεύθυνσης προ ανισόπεδου κόμβου 1000 και 500 m πριν τον κόμβο.
Η προειδοποίηση 1000 m πριν τον ανισόπεδο κόμβο τοποθετείται σε γέφυρα σήμανσης πάνω από τον αυτοκινητόδρομο και σας προειδοποιεί για τις κατεθύνσεις του κόμβου. Η προειδοποίηση 500 m πριν τον ανισόπεδο κόμβο γίνεται με σειρά πινακίδων που βρίσκονται σε γέφυρα σήμανσης επάνω από τον αυτοκινητόδρομο. Αυτή η σήμανση σάς ενημερώνει ότι πρέπει να αποφασίσετε για την κατεύθυνσή σας, καθώς ο κόμβος βρίσκεται σε μικρή απόσταση.
Διόδια
Για την ύπαρξη σταθμού διοδίων σε αυτοκινητόδρομο ή σε οδό ταχείας κυκλοφορίας πληροφορείστε από την αντίστοιχη πινακίδα. Αφού δείτε την πινακίδα, θα πρέπει να μειώσετε την ταχύτητά σας και να επιλέξετε τη λωρίδα πουαντιστοιχεί στη θέση εξυπηρέτησης (κουβούκλιο), που θα σας εξυπηρετήσει, αναλόγως του τύπου του οχήματός σας, τον επιθυμητό τρόπο πληρωμής και την ύπαρξη πράσινης φωτεινής ένδειξης η οποία υποδεικνύει ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το αντίστοιχο κουβούκλιο.
Οι σήραγγες
Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχουν κατασκευαστεί και κατασκευάζονται πολλές σήραγγες, οι οποίες αποτελούν τεχνικά έργα ύψιστης ασφάλειας, τα οποία συντομεύουν κατά πολύ τον χρόνο του ταξιδιού και γλυτώνουν του οδηγούς από την ταλαιπωρία της οδήγησης στο ορεινό δίκτυο και στις ατελείωτες στροφές στα βουνά. Η οδήγηση στις σήραγγες συνοδεύεται από κανόνες που εάν δεν τηρηθούν, μπορεί να επιφέρουν ολέθρια αποτελέσματα. Στις σήραγγες δεν έχετε πλήρη αίσθηση της κλίσης της οδού, ούτε των καιρικών συνθηκών που ακολουθούν μετά από αυτές ή μεταξύ αυτών (π.χ. μπορεί να εναλλάσσονται με γέφυρες με υγρασία ή πάγο, να υπάρχει αντίθετος ήλιος, δυνατός άνεμος κλπ.), οπότε πρέπει να προσέχετε περισσότερο. Πολλές φορές υπάρχει ο κίνδυνος της οπτικής απάτης από το τοξωτό περιβάλλον του θόλου και των λωρίδων κυκλοφορίας. Για τον λόγο αυτό υπάρχει ειδικός φωτισμός στα πλαϊνά τοιχώματα της σήραγγας. Για την οδήγηση σε σήραγγες, ισχύουν οι κανόνες οδήγησης την νύχτα.
Η έξοδος από σήραγγα κατά τη διάρκεια της ημέρας είναι μια διαδικασία, η οποία μπορεί να προκαλέσει ατύχημα, γιατί η όραση του οδηγού είναι δύσκολο να προσαρμοστεί σχετικά γρήγορα από το σκοτεινό περιβάλλον της σήραγγας στο έντονο φως της ημέρας.
Στην περίπτωση που μετά τη σήραγγα υπάρχει βρεγμένο οδόστρωμα, πάγος, γέφυρες (συνήθως μεγάλου ύψους) και δυνατός άνεμος πρέπει να είστε πολύπροσεκτικοί. Μην επαναπαύεστε στην ασφάλεια που προσφέρει το κλειστό περιβάλλον της σήραγγας. Το όχημα ξαφνικά από το στεγνό οδόστρωμα, την απουσία ανέμου ή/και πάγου βρίσκεται εκτεθειμένο στις καιρικές συνθήκες. Πολύ σημαντική επίσης κατά την έξοδο από μία σήραγγα είναι η περίπτωση σταματημένων οχημάτων. Έχουν συμβεί τραγικά δυστυχήματα, επειδή κάποιοι αμέλησαν τα προστατευτικά αυτά μέτρα (προειδοποίηση επερχόμενης κυκλοφορίας) και κάποιοι άλλοι επαναπαύτηκαν στην ασφάλεια της σήραγγας. Ενδεικτικός δεκάλογος των πιο βασικών κανόνων, οι οποίοι διαφοροποιούνται ανάλογα με τον τύπο, το μήκος και το είδος των οχημάτων που βρίσκονται σε μία σήραγγα ακολουθεί:
1) Ποτέ μην είστε σίγουροι ότι οι συνθήκες εισόδου στη σήραγγα θα είναι ίδιες με τις συνθήκες εξόδου. Να είστε λοιπόν σε ετοιμότητα και να προσαρμόσε-
τε ανάλογα το στυλ οδήγησής σας.
2) Μέσα στη σήραγγα και έχοντας κατά κανόνα μειωμένη ορατότητα, φροντίστε να χαμηλώσετε την ταχύτητά σας σύμφωνα με τα αναγραφόμενα ανώτατα όρια. Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά την έξοδό σας από τη σήραγγα (συχνά ατυχήματα λόγω αδυναμίας προσαρμογής στη διαφορά φωτεινότητας).
3) Πάντοτε να ανάβετε τα φώτα του οχήματος πριν εισέλθετε σε μία σήραγγα.
4) Μην φοράτε γυαλιά ηλίου κατά την κίνησή σας μέσα στη σήραγγα.
5) Τα όρια ταχύτητας μέσα σε σήραγγα είναι σαφώς μικρότερα (συνήθως γύρω στα 70–80 km/h). Διατηρήστε αυστηρά αυτά τα όρια ταχύτητας.
6) Μην κάνετε αναστροφή και μην κινείστε με όπισθεν μέσα σε σήραγγα.
7) Σταματήστε μόνο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και μόνο στους ειδικούςγια τον σκοπό αυτό χώρους.
8) Παρατηρήστε προσεκτικά όλες τις πινακίδες της σήραγγας που σηματοδοτούν τις εξόδους, τα σημεία με τα τηλέφωνα, αλλά και τα σημεία με πυροσβεστικές φωλιές.
9) Σε περίπτωση ατυχήματος, ενεργοποιήστε τα φώτα έκτακτης ανάγκης (αλάρμ) και μετακινηθείτε προς την άκρη της λωρίδας κυκλοφορίας.
10) Κάθε ατύχημα εντός σήραγγας ενέχει πολλαπλάσιους κινδύνους, αφού αυτή είναι κλειστή. Ειδικά εάν συμβεί ατύχημα με φορτηγά που μεταφέρουν επικίνδυνα υλικά (εύφλεκτα, τοξικά κ.λπ.) η κατάσταση μπορεί να γίνει ανεξέλεγκτη. Συγκεκριμένα στις σήραγγες υπάρχουν:
1) Φωτισμός που σας βοηθά να ανταπεξέλθετε στην περιορισμένη ορατότητα της σήραγγας 2) Σύστημα εξαερισμού.
3) Έξοδοι κινδύνου, τις οποίες πρέπει να χρησιμοποιήσετε σε περίπτωση πυρκαγιάς, αφού εγκαταλείψετε το αυτοκίνητό σας αμέσως μόλις την αντιληφθείτε.
4) Χώροι στάθμευσης ανάγκης
5) ΛΕΑ, που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αποκλειστικά εάν το αυτοκίνητό σας πάθει βλάβη.
6) Ερμάρια έκτακτης ανάγκης, που περιέχουν τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης, πυροσβεστήρες και κουμπί συναγερμού.
7) Κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης.
Μέσα στις σήραγγες εκπέμπει ραδιοφωνικός σταθμός οδικών πληροφοριών παρέχοντας χρήσιμες πληροφορίες στους χρήστες της οδού σε περίπτωση ανάγκης.
Οδοί ταχείας κυκλοφορίας
H oδός ταχείας κυκλοφορίας εξυπηρετεί την κυκλοφορία οχημάτων και συνδέεται με το υπόλοιπο κύριο οδικό δίκτυο αποκλειστικά με ειδικής διάταξης ισόπεδους ή πιο σπάνια ανισόπεδους κόμβους. Οι συνορεύουσες ιδιοκτησίες εξυπηρετούνται μόνο με παράπλευρες οδούς. Οι πληροφοριακές πινακίδες σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας είναι κατά κανόνα σε φόντο μπλε (κυανό). Οι πινακίδες με ελληνική γραφή έχουν γράμματα σε κίτρινο χρώμα, ενώ οι πινακίδες με λατινική γραφή έχουν γράμματα σε λευκό χρώμα. Οι οδοί ταχείας κυκλοφορίας είναι διπλής κατεύθυνσης σε ορισμένα τμήματα. Οι κανόνες οδήγησης στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας είναι ίδιοι με τους κανόνες κυκλοφορίας στους αυτοκινητοδρόμους. Στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας δεν υπάρχει πάντοτε ΛΕΑ, ενώ το οδόστρωμα δεν είναι πάντοτε διαχωρισμένο, με αποτέλεσμα να είναι εφικτές οι προσπεράσεις κατά τις οποίες τα οχήματα περνούν στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας ισχύουν οι ίδιοι κανόνες και απαγορεύσεις σχετικά με τις λωρίδες κυκλοφορίας όπως και στους αυτοκινητόδρομους. Σε αυτές συχνά δεν υπάρχουν λωρίδες επιτάχυνσης/επιβράδυνσης. Όταν εισέρχεστε σε μία οδό ταχείας κυκλοφορίας θα πρέπει πάντοτε να παραχωρείτε προτεραιότητα στα οχήματα που ήδη βρίσκονται σε αυτήν, ώστε να αποφευχθούν τυχόν επικίνδυνοι ελιγμοί.Η ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας είναι 110 km/h.
Η οδήγηση σε αυτοκινητόδρομους και σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις και προσοχή από τον οδηγό. Είναι σημαντικό να τηρούνται οι κανονισμοί και να ακολουθούνται οι βέλτιστες πρακτικές για την ασφάλεια του οδηγού και των υπόλοιπων συμμετεχόντων στην κυκλοφορία. Σε αυτό το άρθρο, θα δώσουμε χρήσιμες συμβουλές και πληροφορίες για μια ασφαλή εμπειρία οδήγησης σε αυτούς τους τύπους οδών.
Πώς μπορώ να προετοιμαστώ για την οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο;
- Εξοικειωθείτε με τους κανονισμούς κυκλοφορίας.
- Βεβαιωθείτε ότι το αυτοκίνητό σας είναι σε άριστη λειτουργική κατάσταση.
- Προγραμματίστε τη διαδρομή σας και ενημερωθείτε για τυχόν εργοτάξια ή κίνηση.
Ποια είναι η μέγιστη ταχύτητα σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας;
Η μέγιστη ταχύτητα σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας συνήθως είναι 120 χιλιόμετρα ανά ώρα.
Ποια είναι η σημασία της αποστάσεως ασφαλείας στον αυτοκινητόδρομο;
Η αποστάσεις ασφαλείας είναι η απόσταση που πρέπει να διατηρεί ένα όχημα από το μπροστινό του, για να υπάρχει αρκετό χρόνο αντίδρασης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Κύρια Υποθέματα
Σημασία της Ασφάλειας στον Αυτοκινητόδρομο
Οι αυτοκινητόδρομοι είναι υψηλής ταχύτητας οδοί που απαιτούν εξαιρετική προσοχή και συγκέντρωση από τον οδηγό.
- Να τηρείτε τις ταχύτητες και τους κανονισμούς.
- Να χρησιμοποιείτε τα φώτα στις σωστές συνθήκες.
- Να διατηρείτε ασφαλή απόσταση από άλλα οχήματα.
- Να ελέγχετε τακτικά τον καθρέπτη και τα σήματα.
Νόμιμα Θέματα και Ρυθμίσεις
Για την οδήγηση σε αυτοκινητόδρομους και οδούς ταχείας κυκλοφορίας, πρέπει να είστε ενήμεροι για τους νόμους και τους κανονισμούς.
- Ταχύτητα περιορισμοί.
- Αποστάσεις ασφαλείας.
- Χρήση ζώνης ασφαλείας.
- Περιορισμοί στη χρήση κινητού τηλεφώνου.
Συμβουλές για την Αποφυγή Ατυχημάτων
Η πρόληψη των ατυχημάτων είναι πολύ σημαντική στον αυτοκινητόδρομο και τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας.
- Κρατήστε τον οργανισμό σας ενυδατωμένο.
- Μην οδηγείτε υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών.
- Προσαρμόστε την οδήγησή σας στις καιρικές συνθήκες.
- Αποφεύγετε τις υπερβολικές ταχύτητες.
Κατά την οδήγηση σε αυτοκινητόδρομους και σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας, η ασφάλεια πρέπει να αποτελεί την υψηλότερη προτεραιότητά σας. Με την τήρηση των κανονισμών και την εφαρμογή των συμβουλών που παρέχονται σε αυτό τον οδηγό, μπορείτε να απολαύσετε μια άνετη και ασφαλή οδική εμπειρία.