Στις Βρυξέλλες έγινε απότομη μειωση ταχυτητας, μετά την καθιέρωση ενός γενικού ορίου ταχύτητας 30 km/h τον Ιανουάριο του 2021. Τα νέα δεδομένα δείχνουν ότι οι ταχύτητες παρέμειναν χαμηλότερες δύο χρόνια αργότερα.
Παρατηρείται συνεχής πτωτική τάση στον αριθμό των πεζών που σκοτώθηκαν και τραυματίστηκαν σοβαρά στην κυκλοφορία στην πόλη. Τα στοιχεία για το τρίτο τρίμηνο του 2022 είναι τα χαμηλότερα που έχουν παρατηρηθεί στις Βρυξέλλες από το 2004.
Τα στοιχεία για τους επιβάτες αυτοκινήτων και τους χρήστες μηχανοκίνητων δικύκλων αυξάνονται, όπως και στο υπόλοιπο Βέλγιο. Αλλά παραμένουν προς το παρόν κάτω από τα στοιχεία για την περίοδο πριν από την Covid.
Έχει αυξηθεί ο αριθμός των ατυχημάτων που αφορούν χρήστες ηλεκτρονικών σκούτερ και, σε μικρότερο βαθμό, μεταξύ ποδηλατών και οδηγων δικυκλων. Ωστόσο, οι ομάδες αυτές έχουν αυξηθεί δραματικά σε αριθμό τα τελευταία χρόνια.
Σε σχετικές ειδήσεις, η πόλη του Άμστερνταμ ανακοίνωσε ότι θα αλλάξει τους περισσότερους δρόμους στα 30 km/h μέχρι το τέλος του 2023.
Δείτε τα όρια ταχύτητας στην Ελλάδα:
Ο νόμος αυτή τη στιγμή ορίζει πως το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας (ΕΝΤΟΣ ΚΑΤΟΙΚΗΜΕΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ) είναι τα 50 km/h. Εκτός και αν υπάρχει ειδική, τοπική σήμανση που ορίζει άλλο όριο.
ΕΚΤΟΣ κατοικημένων περιοχών τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας, για τις διάφορες κατηγορίες οχημάτων και των συνδυασμών αυτών, έχουν ως εξής:
Επιτρεπόμενα όρια στους αυτοκινητόδρομους (π.χ. Αττική Οδός, Εγνατία οδός, κλπ)
- Για επιβατηγά οχήματα και μοτοσικλέτες άνω των 125 cc, το όριο ορίζεται στα 130 km/h.
- Για επιβατηγά οχήματα με ελαφρύ ρυμουλκούμενο, λεωφορεία και φορτηγά επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους έως 3,5 τόνους, το όριο ορίζεται στα 100 km/h.
- Για επιβατηγά οχήματα με ρυμουλκούμενο, το όριο ορίζεται στα 90 km/h.
- Για φορτηγά επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους έως 3,5 τόνους με ελαφρύ ρυμουλκούμενο και φορτηγά επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους άνω των 3,5 τόνων, το όριο ορίζεται στα 85 km/h.
- Για μοτοσικλέτες έως 125 cc, λεωφορεία με ελαφρύ ρυμουλκούμενο, διάφορα λεωφορεία, λεωφορεία μεταφοράς μαθητών, φορτηγά επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους έως 3,5 τόνους με ρυμουλκούμενο, φορτηγά επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους άνω των 3,5 τόνων με κάθε είδους ρυμουλκούμενο και συνδυασμό φορτηγών, το όριο ορίζεται στα 80 km/h.
Επιτρεπόμενα όρια στις οδούς Ταχείας Κυκλοφορίας; (π.χ. Παλαιά Εθνική Οδός Αθηνών – Θεσσαλονίκης)
- Για επιβατηγά οχήματα και μοτοσικλέτες άνω των 125 cc, το όριο ορίζεται στα 110 km/h.
- Για επιβατηγά οχήματα με ελαφρύ ρυμουλκούμενο, λεωφορεία και φορτηγά επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους έως 3,5 τόνους, το όριο ορίζεται στα 90 km/h.
- Για φορτηγά επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους έως 3,5 τόνους με ελαφρύ ρυμουλκούμενο, το όριο ορίζεται στα 85 km/h.
- Για επιβατηγά οχήματα με ρυμουλκούμενο , μοτοσικλέτες έως 125 cc, λεωφορεία με ελαφρύ ρυμουλκούμενο, διάφορα λεωφορεία, λεωφορεία μεταφοράς μαθητών, φορτηγά επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους έως 3,5 τόνους με ρυμουλκούμενο και φορτηγά επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους άνω των 3,5 τόνων, το όριο ορίζεται στα 80 km/h.
- Για αρθρωτά λεωφορεία, φορτηγά επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους άνω των 3,5 τόνων με κάθε είδους ρυμουλκούμενο και συνδυασμό φορτηγών, το όριο ορίζεται στα 70 km/h.
Επιτρεπόμενα όρια στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο;
- Για επιβατηγά οχήματα και μοτοσικλέτες άνω των 125 cc, το όριο ορίζεται στα 90 km/h.
- Για επιβατηγά οχήματα με κάθε είδους ρυμουλκούμενο, λεωφορεία, λεωφορεία με ελαφρύ ρυμουλκούμενο, φορτηγά μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους έως 3,5 τόνους, φορτηγά μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους έως 3,5 τόνους με ελαφρύ ρυμουλκούμενο και φορτηγά επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους άνω των 3,5 τόνων, το όριο ορίζεται στα 80 km/h.
- Για μοτοσικλέτες έως 125 cc, αρθρωτά και διάφορα λεωφορεία, φορτηγά επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους έως 3,5 τόνους με ρυμουλκούμενο, φορτηγά επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους άνω των 3,5 τόνων με κάθε είδους ρυμουλκούμενο και συνδυασμό φορτηγών, το όριο ορίζεται στα 70 km/h.
- Για λεωφορεία μεταφοράς μαθητών, το όριο ορίζεται στα 60 km/h.
Σημ.1 : Για τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν πρόσωπα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, έξω απο την πόλη ορίζεται σε 50 km/h. Ενω πρεπει να έχουν μειωση ταχύτητας στα 40 km/h μέσα στις πόλεις.
Σημ.1 : Για τα φορτηγά αυτοκίνητα και τους συνδυασμούς αυτών, που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, καθορίζονται ανώτατα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας, χαμηλότερα των πιο πάνω οριζομένων, αναλόγως της επικινδυνότητας του μεταφερομένου φορτίου και των τεχνικών προδιαγραφών του μεταφορικού μέσου.
Τι ειναι ο αυτοκινητόδρομος?
Το κύριο χαρακτηριστικό του αυτοκινητόδρομου, εκτός των πολυάριθμων λωρίδων κυκλοφορίας, που τον διακρίνει από άλλα είδη δρόμων (Εθνική ή επαρχιακή οδό). Είναι η έλλειψη ισόπεδων διασταυρώσεων και φωτεινών σηματοδοτών και η ύπαρξη ανισόπεδων κόμβων.
Ο αυτοκινητόδρομος είναι κλειστός, με διαχωριστική νησίδα μεταξύ των δύο ρευμάτων κυκλοφορίας. Συνήθως και με κιγκλιδώματα στα πλάγια, και η διασταύρωση με άλλους δρόμους. ‘Οπως και η είσοδος και έξοδος οχημάτων από αυτόν, γίνεται μόνο μέσω γεφυρών και ανισόπεδων διασταυρώσεων (κόμβων / εξόδων). Οι οποίες για τη διευκόλυνση των οδηγών είναι αριθμημένες,[4] ώστε να μην διαταράσσεται η κυκλοφορία των οχημάτων εντός του αυτοκινητοδρόμου.[3][5] Πριν από κάθε έξοδο, υπάρχει συνήθως μια χωριστή λωρίδα επιβράδυνσης για τα οχήματα που σκοπεύουν να εξέλθουν από τον αυτοκινητόδρομο. Και αντίστοιχα αμέσως μετά την είσοδο μια λωρίδα επιτάχυνσης για τα νεοεισελθόντα οχήματα. Επειδή δεν έχει ισόπεδες διασταυρώσεις, ο αυτοκινητόδρομος δεν έχει και φωτεινούς σηματοδότες.
Τι ειναι δρόμος ταχείας κυκλοφορίας?
«Οδός ταχείας κυκλοφορίας: Οδός ειδικής μελέτης και κατασκευής για την κυκλοφορίας αυτοκινήτων οχημάτων και μοτοσικλετών. Η οποία δεν εξυπηρετεί τις συνορεύουσες με αυτήν ιδιοκτησίες παρά μόνο με παράπλευρες βοηθητικές οδούς και κόμβους και η οποία:
Α) συνδέεται μόνο με ειδικής διάταξης ισόπεδους και ανισόπεδους κόμβους με το υπόλοιπο κύριο οδικό δίκτυο,
Β) δε διασταυρώνεται ισόπεδα με άλλη οδό, μονοπάτι, σιδηροδρομική ή τροχιοδρομική γραμμή
Γ) έχει χαρακτηριστεί με απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ και έχει ειδική σήμανση με πινακίδες ως οδός ταχείας κυκλοφορίας».
μειωση ταχυτητας
O όρος «οδός ταχείας κυκλοφορίας» χρησιμοποιείται από πολλούς εσφαλμένα. Πιστεύουν ότι χαρακτηρίζει έναν δρόμο που εξυπηρετεί σημαντικό κυκλοφοριακό φόρτο και παρουσιάζει πολλές φορές μεγάλες ταχύτητες. Δηλ. μεγαλύτερες το θεσμοθετημένο όριο ή το όριο της υφιστάμενης σήμανσης (παραβίαση ορίων ταχύτητας). Γιαυτο και πρέπει να υπάρχει μειωση ταχυτητας με αλλαγη της σήμανσης.
Καλό θα ήταν ο όρος «οδός ταχείας κυκλοφορίας» να μη χρησιμοποιείται με αυτόν τον τρόπο, γιατί εκτός από τη λανθασμένη χρήση ενός όρου προκαλούνται λάθος εντυπώσεις και σύγχυση για τη λειτουργία μιας οδού».