Στην Ελλάδα, η οδήγηση του δικύκλου είναι αρκετά διαδεδομένη και αρκετοί εκείνοι που επιθυμούν να αποκτήσουν μια μοτοσυκλέτα. Για να μπορούν να κινηθούν νόμιμα στον δημόσιο δρόμο, απαιτείται να έχουν στην κατοχή τους δίπλωμα μοτοσυκλέτας, ανάλογα με ηλικία και τον κυβισμό (cc) ή την ιπποδύναμη (KW).
Διπλωμα μηχανης, για να αποκτήσεις πρέπει να πληροίς κάποιες προϋποθέσεις. Οι άδειες χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες και αφορούν την ηλικία του ενδιαφερόμένου αλλά και τον κυβισμό κάθε διτρόχου, όπως αναφέρουμε παρακάτω:
- Δίπλωμα Μοτοποδηλάτου ΑΜ : Από 16 ετών – έως 50 cc
- Δίπλωμαά Μηχανής Α1 : Από 18 ετών- έως 125 cc
- Δίπλωμα Μηχανής Α2 : Από 20 ετών – έως 400 cc
- Διπλωμα Μηχανης Α : Από 24 ετών – απεριόριστα κυβικά
- Διπλωμα Μηχανής Α1 ΧΩΡΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ : Από 27 ετών- έως 125 cc
Όταν η ισχύς δεν ξεπερνά τα 4 kW (5,44 ίπποι) και η τελική ταχύτητα φτάνει μέχρι τα 45 km/h, ο νόμος αντιμετωπίζει το δίκυκλο ως μοτοσυκλέτα 50 cc. Αυτό σημαίνει ότι απαιτείται διπλωμα μοτοσυκλέτας ΑΜ και η ελάχιστη ηλικία είναι στα 18 έτη (ή 16 έτη αν υπογράψει ο κηδεμόνας).
Αν είστε 18 ετών και επιθυμείτε να βγάλετε δίπλωμα οδήγησης μηχανής Α1 125cc, πρέπει να παρακολουθήσετε τα θεωρητικά μαθήματα καθώς και τα πρακτικά μαθήματα και να δώσετε εξετάσεις. Μηχανές μεγίστου κυβισμού 125 cm3, μεγίστης ισχύος 11 kW (14.96 hp) και λόγο ισχύος προς βάρος μικρότερο από 0,1 kW/kg, και μηχανοκίνητα τρίκυκλα, των οποίων η ισχύς δεν υπερβαίνει τα 15 kW.
Αν είσαι κάτοχος άδειας οδήγησης αυτοκινήτου Β για τουλάχιστον 6 χρόνια και η ελάχιστη ηλικία σου είναι 27 και άνω, μπορείς να αποκτήσεις το δικαίωμα οδήγησης μηχανής Α1 125cc. Σε αυτή την κατηγορία, θα πρέπει ο οδηγός να κάνει και 5 ώρες μάθημα χωρίς να υπάρχει η απαίτηση για συμμετοχή σε εξετάσεις. κωδικός «121».
Για την κατηγορία Α2 πρέπει να είσαι 20 ετών και άνω, για οδήγηση μοτοσυκλέτας μέχρι 400 cc. Πρέπει να παρακολουθήσετε τα θεωρητικά μαθήματα καθώς και τα πρακτικά μαθήματα και να δώσετε εξετάσεις. Μηχανές μεγίστης ισχύος 35 kW (47.6 hp) και με μέγιστο λόγο ισχύος προς βάρος μικρότερο από 0,2 kW/kg.
Κατηγορία Α από 24 χρονών ή μετά από 2 χρόνια κατοχής της Α2. Πρέπει να παρακολουθήσετε τα θεωρητικά μαθήματα καθώς και τα πρακτικά μαθήματα και να δώσετε εξετάσεις. Μηχανές και Μηχανοκίνητα τρίκυκλα η ισχύς των οποίων υπερβαίνει τα 15kW.
Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι:
- 4 έγχρωμες φωτογραφίες τύπου διαβατηρίου
- Φωτοτυπία ταυτότητας ή του διαβατηρίου και της άδειας διαμονής
- Α.Μ.Κ.Α
- Α.Φ.Μ.
- Βεβαίωση Οφθαλμίατρου και Παθολόγου (στην περίπτωση που δεν υπάρχει άλλη άδεια οδηγησης).
- Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση (παρέχεται από τη σχολή)
- Αίτηση εκτύπωσης άδειας οδήγησης (παρέχεται από τη σχολή)
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ για αγορά μεταχειρισμένης ( δίπλωμα μοτοσυκλετας )
Αν θέλετε να αγοράσετε μία μοτοσυκλέτα αλλά ο προϋπολογισμός σας δεν αρκεί για την αγορά μίας νέας, τότε θα πρέπει να στραφείτε στην αγορά μεταχειρισμένης. Η διαδικασία, όμως, ενέχει κινδύνους καθώς το να βρείτε την κατάλληλη μοτοσυκλέτα δεν είναι μία απλή υπόθεση και υπάρχει ένα πλήθος παραγόντων που πρέπει να εξετάσετε πριν την αγορά της.
Αν ασχολείστε με τις μηχανές είναι σίγουρο ότι θα γνωρίζετε αρκετά χαρακτηριστικά που πρέπει να προσέξετε. Αυτά μπορεί να αρκούν για να συμμετέχετε σε μία συζήτηση για μηχανές με τους φίλους σας αλλά όχι για να αγοράσετε μία μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα που θα γίνει το όχημά σας.
Πώς επομένως θα είστε σίγουροι ότι η μοτοσυκλέτα που διαλέξατε να αγοράσετε είναι και η ιδανική;
Σίγουρα χρειάζεται ο Τεχνικός έλεγχος Δικύκλων – Μοτοσυκλετών
Απευθυνθείτε σε εξειδικευμένο συνεργείο!
Ο καλύτερος τρόπος για να κάνετε τον τεχνικό έλεγχο της μοτοσυκλέτας που σας ενδιαφέρει είναι να συμβουλευτείτε ειδικούς μηχανολόγους που έχουν βαθιά γνώση για τα δίκυκλα.
Γνωρίζουν τι ακριβώς πρέπει να προσέξουν και θα δουν σε βάθος όλα τα σημεία, που εσείς, όσο γνώστες και λάτρεις των μοτοσυκλετών είστε, μπορεί να μην τα αντιληφθείτε ή να διαφύγουν της προσοχής σας.
Οι έλεγχοι μοτοσυκλέτας που θα κάνει ο ειδικός, θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
• Φρένα: Λειτουργούν ομαλά; Πιάνουν αμέσως ή υπάρχουν παλμοί;
• Διαρροή λαδιού: Ο έμπειρος μηχανικός μπορεί να καταλάβει εάν υπάρχει διαρροή λαδιού, η οποία κάποιες φορές δεν είναι ορατή με το μάτι και χρειάζεται ενδελεχής έλεγχος για τον εντοπισμό της. Παραδείγματος χάριν αν ένα σημείο που είχε διαρροή λαδιού πλύθηκε πρόσφατα, θα λάμψει περισσότερο.
• Συμπλέκτης: Ο μοχλός του συμπλέκτη θα πρέπει να απελευθερώνεται αβίαστα, αλλιώς είναι σημάδι πιθανής βλάβης.
• Αλυσίδες: Δεν αρκεί να μην υπάρχουν εμφανείς φθορές στις αλυσίδες και στα γρανάζια. Ο μηχανικός ελέγχει και τον ήχο κατά την κίνηση του πίσω τροχού καθώς μπορεί να υποδείξει εάν υπάρχουν φθορές.
• Ελαστικά: Οι φθορές στα ελαστικά τις περισσότερες φορές είναι ορατές. Παρόλα αυτά ένας επιπλέον έλεγχος από τον μηχανικό μπορεί να σας εξασφαλίσει την καταλληλότητά τους.
• Πλαίσιο: Είναι πολύ σημαντικό πριν την αγορά να σιγουρευτείτε ότι ο αριθμός πλαισίου είναι ευκρινής. Για την αποφυγή μελλοντικών προβλημάτων καλύτερα να σας το εγγυηθεί ένας ειδικός.
• Ηλεκτρικά: Είναι πολύ σημαντικό η μοτοσυκλέτα που θα αγοράσετε να έχει περάσει από σέρβις για τα ηλεκτρικά μέρη προκειμένου να γλιτώσετε έξτρα έξοδα αργότερα.
• Ρεζερβουάρ: Ένα απ’ τα σημεία που ίσως δεν σκεφτείτε να ελέγξετε προτού αγοράσετε μια μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα είναι το ρεζερβουάρ. Ο μηχανικός όμως είναι σίγουρο ότι θα φροντίσει να ελέγξει αν υπάρχουν φθορές ή σκουριά.
• Εξάτμιση: Αναζητήστε διαρροή λαδιού στον σωλήνα εξάτμισης. Το λάδι στην εξάτμιση αποτελεί ένδειξη κακών δακτυλίων ή στεγανοποιητικών οδηγών βαλβίδων. Αυτό σημαίνει ότι το σέρβις θα έρθει πολύ συντομότερα απ’ όσο θα περιμένατε.