17ο κεφάλαιο : Αντιμετώπιση έκτακτων συνθηκών
Εισαγωγή
Κατά τη διάρκεια της οδήγησης έκτακτα συμβάντα μπορούν να λάβουν χώρα στο αυτοκίνητο, στον οδηγό ή στο περιβάλλον. Στην πραγματικότητα, κανένας οδηγός δεν αναμένει ότι θα εμπλακεί σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης, όμως είναι σχεδόν βέβαιο ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί. Γι’ αυτόν τον λόγο πρέπει να είστε προετοιμασμένοι και πάντα να είστε σε εγρήγορση ενώ οδηγείτε.
Ελευθερώνοντας το οδόστρωμα σε περίπτωση βλάβης
Εάν παρουσιαστεί βλάβη στο όχημά σας, καθώς κινείστε στον δρόμο, πρέπει άμεσα να το απομακρύνετε από το οδόστρωμα. Εάν είναι αδύνατο να μετακινήσετε το όχημα στην άκρη (δεξιά ή στη ΛΕΑ), λόγω του βάρους, της πίεσης του χρόνου για επείγουσα απελευθέρωση του οδοστρώματος κ.λπ., τότε ειδοποιήστε άμεσα την Τροχαία και την οδική βοήθεια, αφού τοποθετήσετε στη σωστή θέση το προειδοποιητικό τρίγωνο και θέσετε σε λειτουργία τα φώτα έκτακτης ανάγκης (αλάρμ).
Η προειδοποιητική σήμανση σε περίπτωση βλάβης
Ένα ακινητοποιημένο όχημα στο οδόστρωμα αποτελεί επικίνδυνο εμπόδιο για την κυκλοφορία. Εάν το όχημά σας ακινητοποιηθεί από βλάβη ή οδικό συμβάν στο οδόστρωμα, πρέπει να είναι εύκολα ορατό, έτσι ώστε οι λοιποί χρήστες της οδού να έχουν τον χρόνο να προσαρμόσουν τη συμπεριφορά τους σε αυτήν την απροσδόκητη κατάσταση, έγκαιρα και με ασφάλεια. Προκειμένου να καταστήσετε το όχημά σας ευδιάκριτο για την ασφάλεια των άλλων και τη δική σας πρέπει να προβείτε σε δύο ενέργειες:
1) Να ανάψετε τα φώτα έκτακτης ανάγκης (αλάρμ). Εάν είναι νύχτα, σύμφωνα με τον ΚΟΚ, σε αυτοκινητόδρομους, το ακινητοποιημένο από βλάβη όχημα πρέπει να έχει αναμμένα και τα φώτα θέσης
2) να τοποθετήσετε το προειδοποιητικό τρίγωνο σε κατάλληλη απόσταση πριν το όχημά σας, σύμφωνα με τον πίνακα που ακολουθεί.
Αναλυτικότερα, η απόσταση στην οποία τοποθετείται το προειδοποιητικό τρίγωνο από το όχημα διαφέρει σύμφωνα με τα παρακάτω:
1) Εάν βρίσκεστε εντός κατοικημένης περιοχής, πρέπει να τοποθετήσετε το προειδοποιητικό τρίγωνο σε απόσταση 20 m από το πίσω μέρος του οχήματός σας.
2) Εάν βρίσκεστε εκτός κατοικημένης περιοχής και εάν το όχημά σας έχει ακινητοποιηθεί στην έξοδο μιας στροφής, το προειδοποιητικό τρίγωνο πρέπει να τοποθετηθεί 50 m πριν από την είσοδο της στροφής αυτής.
3) Εάν βρίσκεστε σε αυτοκινητόδρομους ή σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας, το τρίγωνο πρέπει να τοποθετηθεί 100 m από το πίσω μέρος του οχήματός σας. Αν το όχημά σας βρίσκεται σε εξαιρετικά επικίνδυνη κατάσταση, επειδή δεν γίνεται ορατό παρά μόνο την τελευταία στιγμή και δεν είστε εξοπλισμένοι με το προειδοποιητικό τρίγωνο (παρότι είναι υποχρεωτικό), είναι απαραίτητο να το επισημάνετε με άλλον τρόπο (π.χ. φακό, κινητό). Για παράδειγμα, εσείς οι ίδιοι ή κάποιο άλλο άτομο πρέπει να κάνετε σήμα στα οχήματα, φροντίζοντας να μην εκτεθείτε σε κίνδυνο και φορώντας ειδικό ανακλαστικό κίτρινο γιλέκο ασφαλείας, αν υπάρχει
Ρυμούλκηση σε περίπτωση βλάβης
Σε περίπτωση βλάβης, κατά την οποία απαιτείται η ρυμούλκηση του οχήματος, είναι προτιμότερο να απευθυνθείτε σε έναν επαγγελματία, που διαθέτει κατάλληλα διασκευασμένο και επίσημα ταξινομημένο όχημα για τέτοιου είδους ενέργειες. Παρ’ όλα αυτά, η περιστασιακή ρυμούλκηση από ένα μη ειδικό όχημα επιτρέπεται υπό προϋποθέσεις από τον ΚΟΚ.
Έκτακτες καταστάσεις
1) Βλάβη στη λειτουργία των φρένων
Η βλάβη στη λειτουργία των φρένων αποτελεί ένα συμβάν ιδιαίτερα επικίνδυνο, αλλά πολύ σπάνιο σε ένα σωστά συντηρημένο όχημα. Επιπλέον, τα σύγχρονα οχήματα είναι εξοπλισμένα με διπλό κύκλωμα πέδησης και προειδοποιητικές ενδείξεις στον πίνακα οργάνων για την περίπτωση βλάβης.
Τα βασικά βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε σε περίπτωση αστοχίας των φρένων σας, ώστε να αποτραπεί το ατύχημα είναι τα ακόλουθα:
1) Χρησιμοποιήστε το χειρόφρενο. Εφαρμόστε το φρενάρισμα με αλλεπάλληλες έλξεις του (ανεβάζοντάς το μέχρι τη μέση και κατεβάζοντάς το συνεχώς).
2) Κατεβάστε τη σχέση μετάδοσης στο κιβώτιο (π.χ. από 3 σε 2) και σηκώστε το πόδι σας από τον συμπλέκτη, ώστε να χρησιμοποιήσετε το μέγιστο φρενάρισμα του κινητήρα.
3) Κατευθύνετε το όχημα στην περιοχή με τον περισσότερο ελεύθερο χώρο.
Σε περίπτωση αναπόφευκτης σύγκρουσης, αποφύγετε με κάθε τρόπο τη μετωπική σύγκρουση, κυρίως με κάποιο όχημα που κινείται στην αντίθετη κατεύθυνση. Από τη στιγμή που θα διαπιστώσετε τη βλάβη και καθώς θα ακολουθείτε τα παραπάνω βήματα δεν πρέπει να σταματήσετε να ασκείτε αλλεπάλληλες πιέσεις στον ποδομοχλό του φρένου.
2) Ρήξη/απότομο ξεφούσκωμα ελαστικού
Η ξαφνική απώλεια του αέρα του ελαστικού (ρήξη/απότομο ξεφούσκωμα) συμβαίνει όταν καταστρέφονται ακαριαία τα πλευρικά τοιχώματα ή το πέλμα του μετά από επαφή με αιχμηρό αντικείμενο ή, σπανιότερα, με το κράσπεδο. Επίσης, μπορεί να συμβεί λόγω υπερθέρμανσης του ελαστικού, όταν το όχημα κινείται για μεγάλο χρονικό διάστημα με χαμηλή πίεση ελαστικών. Μερικά από τα σύγχρονα επιβατηγά αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με ηλεκτρονικό σύστημα συνεχούς ελέγχου της πίεσης των ελαστικών. Όταν το σύστημα ανιχνεύσει σημαντικά χαμηλότερη πίεση αέρα σε ένα ή περισσότερα ελαστικά ή δυσλειτουργία του συστήματος, ανάβει μια προειδοποιητική λυχνία. Παρόμοια συστήματα μπορούν να τοποθετηθούν και εκ των υστέρων σε κάποια οχήματα. Εάν ξεφουσκώσει ένας από τους εμπρόσθιους τροχούς, τότε το τιμόνι έχει την τάση να στραφεί, με πολύ μεγάλη δύναμη προς την πλευρά του τροχού αυτού. Επειδή το ξεφούσκωμα συμβαίνει ξαφνικά, όταν το όχημά σας κινείται με μεγάλη ταχύτητα σάς αιφνιδιάζει, με συνέπεια να είναι πιθανόν να χάσετε τον έλεγχό του, ιδιαίτερα εάν κρατάτε το τιμόνι με το ένα χέρι. Όταν συμβεί αυτό πρέπει με ψυχραιμία να κρατήσετε το τιμόνι δυνατά με τα χέρια σας, προσπαθώντας να διατηρήσετε σταθερή την πορεία του οχήματός σας, στρέφοντας σιγά-σιγά το τιμόνι προς την αντίθετη κατεύθυνση απ’ αυτήν που κινείται («τραβάει») το όχημα εξαιτίας του ελαστικού που υπέστη ρήξη. Σταδιακά,
κατευθύνετε το όχημα στη δεξιά πλευρά του οδοστρώματος σε μέρος, όπου επιτρέπεται η στάθμευση. Εάν ξεφουσκώσει ένας από τους οπίσθιους τροχούς, τότε, εφόσον το όχημα κινείται σε ευθεία πορεία, ο οδηγός του οχήματος αντιλαμβάνεται το γεγονός επειδή το όχημα αλλάζει συμπεριφορά. Αν το όχημα βρίσκεται σε στροφή το πίσω μέρος του οχήματος εκτρέπεται από την πορεία του.
3) Αποφορτισμένος συσσωρευτής (μπαταρία)
Εάν προσπαθήσετε να ξεκινήσετε τον κινητήρα του οχήματός σας και δεν υπάρχει ρεύμα (π.χ. όταν δεν λειτουργεί η κόρνα), είναι πιθανόν ο συσσωρευτής να μην έχει αποθηκευμένη την απαραίτητη ηλεκτρική ενέργεια, προκειμένου να θέσει σε λειτουργία τον κινητήρα του αυτοκινήτου, είτε γιατί λήγει η διάρκεια της ζωής του, είτε γιατί υπάρχει βλάβη στο σύστημα φόρτισης ή γιατί αποφορτίσθηκε (π.χ. παρέμειναν τα φώτα αναμμένα, ενώ ο κινητήρας δεν λειτουργούσε). Για να εκκινήσει το όχημα, ως προσωρινή λύση, μπορεί να γίνει επιπλέον ρευματοδότηση από συσσωρευτή ίδιας τάσης (12 V) ενός άλλου οχήματος. Αυτό επιτυγχάνεται με τα ειδικά καλώδια που στις άκρες τους έχουν τους κατάλληλους ακροδέκτες για προσωρινή αγκίστρωση στους πόλους των συσσωρευτών και την ορθή διατομή για τη μεταφορά του ηλεκτρικού φορτίου.
4) Η πυρκαγιά
Οι πυρκαγιές των οχημάτων χαρακτηρίζονται γενικά ως επικίνδυνες. Στα αυτοκίνητα ΜΕΚ, οι πυρκαγιές προκαλούνται κυρίως απο διαρροή καυσίμου πάνω σε ζεστά μέρη του κινητήρα. Δεδομένου ότι στα αυτοκίνητα υπάρχει καύσιμη ύλη σε αρκετή ποσότητα, αλλά και άλλα εύφλεκτα υγρά όπως λάδια, υγρό φρένων κ.λπ., η εξάπλωση τυχόν πυρκαγιάς είναι ραγδαία. Επίσης, στην ταχεία μετάδοση της πυρκαγιάς, ανεξάρτητα από την αιτία που την προκάλεσε, συντελεί και το υλικό του χρώματος του οχήματος που είναι ιδιαίτερα εύφλεκτο. Επιπλέον, πυρκαγιά που λαμβάνει χώρα σε όχημα κατά την κίνησή του, δεν γίνεται αμέσως αντιληπτή από τους επιβάτες, ενώ λόγω του ρεύματος αέρα που δημιουργείται κατά την κίνηση του οχήματος, η πυρκαγιά παίρνει γρήγορα μεγάλη έκταση. Στα ηλεκτροκίνητα οχήματα οι πυρκαγιές μπορούν να προκληθούν από βραχυκύκλωμα στο ηλεκτρικό σύστημα του αυτοκίνητου. Εάν το βραχυκύκλωμα προκληθεί στις μπαταρίες τότε αυξάνεται σταδιακά η θερμοκρασία τους μέχρι που αυτές αναφλέγονται. Στην περίπτωση μπαταριών λιθίου-ιόντων, τότε η πυρκαγιά είναι ακόμα δυσκολότερο να σβήσει και παράγεται τοξικός καπνός. Γι’ αυτόν τον λόγο, η πρώτη επέμβαση πρέπει να είναι γρήγορη και αποτελεσματική. Σε περίπτωση που η επέμβαση δεν είναι άμεση, η πυρκαγιά λαμβάνει
μεγάλες διαστάσεις και δημιουργεί κινδύνους για τους επιβαίνοντες, αλλά και για κάθε άλλον που λόγω ειδικότητας ή αλληλεγγύης θα προσεγγίσει το όχημα.
– Μέτρα για την αντιμετώπιση πυρκαγιών σε οχήματα
Τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται για την αντιμετώπιση πυρκαγιάς σε όχημα
είναι τα ακόλουθα:
1) Όταν ξεσπάσει πυρκαγιά σε όχημα, πρέπει να το ακινητοποιήσετε, άμεσα, στην άκρη του δρόμου και να φροντίσετε για την ασφαλή απομάκρυνση των επιβατών.
2) Δεν πρέπει να χρησιμοποιείτε νερό για κατάσβεση φωτιάς που προέρχεται από το ηλεκτρικό κύκλωμα ή από καύσιμα, διότι είναι αναποτελεσματικό.
3) Φροντίστε να γνωρίζετε τη σωστή χρήση του πυροσβεστήρα.
4) Αν δεν καταφέρετε να ελέγξετε γρήγορα την πυρκαγιά, μην κινδυνεύσετε ανώφελα. Απομακρυνθείτε από το όχημα και εκκενώστε αμέσως τον γύρω χώρο.
5) Πτώση σε νερό
Σε περίπτωση που πέσετε με το όχημά σας στο νερό (θάλασσα, ποτάμι ή λίμνη),
πρέπει να ενεργήσετε ως εξής:
1) Εφόσον το αυτοκίνητό σας μείνει για λίγο στην επιφάνεια: Λύστε τις ζώνες σας, ανάψτε τα μεσαία φώτα, ανοίξτε τα παράθυρα 2-3 cm, ανοίξτε τις πόρτες και βγείτε έξω.
2) Εάν το όχημα βυθιστεί: Λύστε τις ζώνες σας, ανάψτε τα μεσαία φώτα, ανοίξτε τα παράθυρα 2-3 cm, ώστε να μπει νερό μέσα, προκειμένου να εξισορροπηθεί η πίεση και να μπορούν να ανοίξουν οι πόρτες. Όταν το νερό φθάσει περίπου στο λαιμό σας, πάρτε βαθιά αναπνοή, ανοίξτε την πόρτα και βγείτε έξω. Σε κάθε περίπτωση κρατήστε την ψυχραιμία σας και μην καταναλώνετε το διαθέσιμο οξυγόνο συνομιλώντας.
Αντιμετώπιση οδικού συμβάντος (τροχαίο ατύχημα)
Γενικά
Κατά τη διάρκεια της ζωής σας είναι πιθανό να εμπλακείτε σε κάποιο οδικό συμβάν ή τροχαίο ατύχημα, ως πεζοί ή ως οδηγοί. Μπορεί να έχετε άμεση εμπλοκή ή να είστε παρόντες σε κάποιο οδικό συμβάν, δηλαδή να είστε αυτόπτες μάρτυρές του, όμως και στις δύο αυτές περιπτώσεις οφείλετε να πράξετε τα νόμιμα και να συμπεριφερθείτε με αίσθηση ευθύνης. Δηλαδή να μην εγκαταλείψετε τον χώρο και τα θύματα του ατυχήματος, να παρέχετε βοήθεια σε άτομα που κινδυνεύουν και να δώσετε τη μαρτυρία σας για το ατύχημα.
1) Αν συμβεί οδικό συμβάν, από το οποίο επήλθε βλάβη σε πρόσωπα ή πράγματα, κάθε οδηγός ή άλλος που χρησιμοποιεί την οδό, ο οποίος ενεπλάκη με οποιονδήποτε τρόπο σε αυτό υποχρεούται:
α) Να σταθμεύσει αμέσως στον τόπο του συμβάντος χωρίς να δημιουργήσει πρόσθετους κινδύνους στην κυκλοφορία.
β) Να λάβει μέτρα κυκλοφοριακής ασφάλειας στον τόπο του συμβάντος και, αν δεν μπορεί, να ειδοποιήσει για το ατύχημα την πλησιέστερη Αστυνομική Αρχή.
γ) Να δώσει τα στοιχεία της ταυτότητάς του και κάθε χρήσιμη πληροφορία σχετική με το όχημά του, αν οι εμπλεκόμενοι στο ατύχημα τα ζητήσουν. Σε
περίπτωση οδικού συμβάντος μόνο με υλικές ζημιές, αν ο ζημιωθής δεν είναι παρών, τα εμπλεκόμενα στο ατύχημα πρόσωπα υποχρεούνται, μέσα σε 24 ώρες, να του δώσουν τις παραπάνω πληροφορίες κατά τον καταλληλότερο τρόπο ή διά της πλησιέστερης Αστυνομικής Αρχής, το οποίο φροντίζει
για την ενημέρωση του ζημιωθέντα.
Αν δεν πράξετε τα παραπάνω διαπράττετε το αδίκημα της εγκατάλειψης. Αυτό τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός μηνός και με αφαίρεση της άδειας οδήγησης από έναν έως τρεις μήνες.
Σε περίπτωση θανάτου ή βαριάς σωματικής βλάβης ή αν υπήρξε κίνδυνος ζωής του παθόντος που προκλήθηκε λόγω της συμπεριφοράς του παραβάτη, η ποινή είναι φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών και αφαίρεση της άδειας οδήγησης από τρεις έως έξι μήνες, εκτός αν η τιμωρία είναι βαρύτερη από άλλες διατάξεις του νόμου .
3) Αν είστε παρόντες σε ένα τροχαίο ατύχημα με σωματικές βλάβες η αστυνομία θα ζητήσει τη μαρτυρία σας. Εκεί πρέπει να περιγράψετε τα γεγονότα όπως έγιναν, χωρίς να αναφέρετε την άποψή σας για το ποιος έφταιγε ή όχι. Εάν αρνηθείτε να παράσχετε βοήθεια σε άτομα που κινδυνεύουν τιμωρείστε με την ποινή φυλάκισης που προαναφέρθηκε και εφαρμόζεται κατ’ αναλογία στα τροχαία ατυχήματα.
Τι πρέπει να κάνετε σε ατύχημα που εμπλέκεστε
Σε οποιοδήποτε ατύχημα, που έχετε εμπλακεί ως οδηγός και από αυτό επήλθε βλάβη σε πρόσωπα ή πράγματα είστε υποχρεωμένοι:
1) Να χρησιμοποιήσετε τα φώτα έκτακτης ανάγκης (αλάρμ) του οχήματός σας.
2) Να ελευθερώσετε τον δρόμο, ώστε να υπάρξει ελεύθερη ροή στην κυκλοφορία, να σβήσετε τον κινητήρα και να σημάνετε τον χώρο του ατυχήματος με το προειδοποιητικό τρίγωνο, τοποθετώντας το στις προβλεπόμενες αποστάσεις.
3) Να ανταλλάξετε στοιχεία με τους άλλους εμπλεκόμενους στο ατύχημα και να πράξετε ό,τι αναλυτικά αναφέρεται στο κεφάλαιο της ασφάλισης.
Τι πρέπει να κάνετε σε ατυχήματα που είστε παρόντες, αλλά δεν εμπλέκεστε
Αν περνάτε από σημείο που μόλις έχει συμβεί ατύχημα πρέπει να σταματήσετεγια να προσφέρετε βοήθεια στα θύματα. Αν δεν σταματήσετε μπορεί να κατηγορηθείτε για άρνηση βοήθειας σε άτομο που κινδυνεύει. Θα πρέπει να προσεγγίσετε τον χώρο του ατυχήματος με ιδιαίτερη προσοχή, ώστε να αποφύγετε τυχόν επιδείνωση της κατάστασης. Επίσης, θα πρέπει να προσέξετε να μην διατρέξετε κίνδυνο από νέο ατύχημα ή από πυρκαγιά, εσείς αλλά και οι οδηγοί των οχημάτων που ακολουθούν. Ωστόσο, εάν δείτε ότι υπάρχει ήδη βοήθεια είναι προτιμότερο να μην σταματήσετε και σίγουρα να μην βραδυπορείτε κοιτάζοντας τον τόπο του ατυχήματος, διότι εμποδίζετε τη ροή της κυκλοφορίας και δημιουργούνται συνθήκες πρόκλησης νέου ατυχήματος. Σε οδικό συμβάν που είστε παρόντες πρέπει να ενεργήσετε με τέτοιον τρόπο ώστε να βοηθήσετε και όχι να επιδεινώσετε τις συνέπειές του. Θα πρέπει λοιπόν:
1) Να σταθμεύσετε το όχημά σας σε μέρος που δεν εμποδίζει.
2) Να σβήσετε τους κινητήρες των αυτοκινήτων που συμμετείχαν στο ατύχημα και, αν είναι δυνατόν, να αποσυνδέσετε την μπαταρία αυτών, βγάζοντας πρώτα τον αρνητικό και ύστερα τον θετικό πόλο.
3) Να ελέγξετε ότι δεν καπνίζει κάποιος στην περιοχή, διότι υπάρχει κίνδυνος πυρκαγιάς σε περίπτωση διαρροής καυσίμων.
4) Να πάρετε τον πυροσβεστήρα που έχετε στο όχημά σας, ώστε σε περίπτωση έναρξης πυρκαγιάς να τη σβήσετε στο ξεκίνημά της.
5) Να επισημάνετε επαρκώς τον χώρο του ατυχήματος, χρησιμοποιώντας προειδοποιητικά τρίγωνα και στις δυο κατευθύνσεις.
Αφού σιγουρευτείτε ότι δεν κινδυνεύετε, πλησιάστε τους τραυματίες. Κάντε μία γρήγορη ανίχνευση του χώρου προκειμένου να εντοπίσετε πόσα άτομα υπάρχουν και πού βρίσκονται. Οι πληροφορίες που χρειάζεστε είναι:
1) Αν έχουν επαφή με το περιβάλλον. Ρωτήστε φωναχτά: «Με ακούς; Είσαι καλά;». Εάν δεν απαντήσουν, κουνήστε τους απαλά στου ώμους, και προσέξτε τις αντιδράσεις τους. Εάν δεν αντιδράσουν προσπαθήστε να καταλάβετε εάν αναπνέουν ή αν έχουν σφυγμό.
2) Αν υπάρχει ανοιχτό εμφανές τραύμα και αιμορραγεί.
3) Αν υπάρχουν άτομα τα οποία έχουν τις αισθήσεις τους ρωτήστε τους πόσοι επέβαιναν στο κάθε όχημα και ελέγξτε εάν τους έχετε εντοπίσει όλους. Μπορεί κάποιος από τη σύγκρουση να έχει εκτιναχτεί πιο μακριά από τον τόπο του συμβάντος. Ξεκινήστε να παρέχετε βοήθεια σε αυτούς που η κατάστασή τους είναι πιο σοβαρή. Μην προσπαθήσετε να μεταφέρετε κάποιο τραυματία έξω από το αυτοκίνητο εάν δεν είναι απόλυτη ανάγκη (π.χ. πυρκαγιά), γιατί υπάρχει ο κίνδυνος να του προξενήσετε ανεπανόρθωτη βλάβη. Αφού έχετε πλέον μία ολοκληρωμένη άποψη της κατάστασης οι ενέργειές σας θα πρέπει να είναι:
1) Να ειδοποιήσετε την αστυνομία και το ΕΚΑΒ, καθώς και την Πυροσβεστική υπηρεσία αν υπαρχει φωτιά.
2) Να δώσετε πρώτες βοήθειες σε όσους κινδυνεύει η ζωή τους εφόσον έχετε τις κατάλληλες γνώσεις και, κατόπιν, να καθησυχάσετε τους τραυματίες.
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να:
1) Προσφέρετε ποτό σε έναν τραυματισμένο (ειδικά αλκοόλ).
2) Αφαιρέσετε το κράνος από έναν μοτοσικλετιστή.
3) Μετακινήσετε έναν τραυματισμένο και να επιχειρήσετε να τον βγάλετε από το όχημα που βρίσκεται (εκτός αν υπάρχει κίνδυνος πυρκαγιάς).
4) Μεταφέρετε έναν τραυματισμένο με το δικό σας αυτοκίνητο, τοποθετώντας τον στο πίσω κάθισμα.Είναι σημαντικό σε περίπτωση ατυχήματος να ειδοποιήσετε άμεσα, μέσω τηλεφώνου, το 112 για βοήθεια και να περιγράψτε με ακρίβεια το σημείο στο οποίο
βρίσκεστε.
Όπως αναφέραμε παραπάνω, αν υπάρχει σοβαρός κίνδυνος που απειλεί τον τραυματισμένο όπως έκρηξη, πυρκαγιά, πνιγμός, κίνδυνος πτώσης σε γκρεμό, κ.λπ., τότε μόνο μπορείτε να επιχειρήσετε να τον μετακινήσετε. Όμως, μέχρι και σε αυτή την περίπτωση, δεν πρέπει να τραβήξετε τον τραυματία από τα μέλη του σώματός του. Αποφύγετε το τράβηγμα της σπονδυλικής στήλης και προσπαθήστε να τον μεταφέρετε σε μία σανίδα, ώστε το σώμα του να παραμείνει άκαμπτο. Στη συνέχεια προσπαθήστε να:
1) Τον ενθαρρύνετε με καθησυχαστικά και θερμά λόγια και με ήρεμη φωνή.
2) Τον σκεπάσετε με μία κουβέρτα αν είναι δυνατόν –ένας τραυματίας τις πιο πολλές φορές κρυώνει.
3) Βεβαιωθείτε ότι αναπνέει κανονικά. Εάν υπάρχει πρόβλημα με την αναπνοή προσπαθήστε να του αφαιρέσετε από το στόμα κάθε ξένο αντικείμενο που τυχόν υπάρχει και προσπαθήστε εάν γνωρίζετε να του κάνετε Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση (ΚΑΡΠΑ).
4) Σταματήσετε τυχόν αιμορραγία, πιέζοντας με δύναμη ακριβώς επάνω στην πληγή με ένα καθαρό ύφασμα που θα βρείτε στο φαρμακείο του αυτοκινήτου σας. Αν η αιμορραγία μετά από αρκετή πίεση δεν σταματά πρέπει να γίνει ισχαιμική περίδεση σε ύψος κεντρικότερο από το σημείο που βρίσκεται το τραύμα. Ειδοποιήστε τους ανθρώπους του ΕΚΑΒ που θα παραλάβουν τον τραυματία ότι έχετε κάνει ισχαιμική περίδεση διότι υπάρχει κίνδυνος νέκρωσης του άκρου μετά από πολύ ώρα.
5) Σε περίπτωση εγκαύματος, επιφανειακού ή όχι, ο στόχος σας είναι να ελαχιστοποιήσετε τον τραυματισμό και το σοκ. Φροντίστε μόνο πολύ σοβαρά εγκαύματα, όπως τα εγκαύματα στο λαιμό που μπορεί να προκαλέσουν γρήγορο πρήξιμο, το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε ασφυξία. Βρέξτε τις περιοχές του σώματος που έχουν επηρεαστεί με άφθονο κρύο νερό. Αφαιρέστε δαχτυλίδια, ρολόγια και στεγνά ρούχα από την περιοχή που έχει επηρεαστεί πριν εμφανιστεί πιθανό πρήξιμο. Τέλος, προσπαθήστε να καλύψετε την πληγή με κάποιο καθαρό ύφασμα
Η αντιμετώπιση έκτακτων συνθηκών κατά την οδήγηση είναι ένα θέμα που απασχολεί πολλούς οδηγούς.
Καθώς η οδήγηση είναι μια δραστηριότητα που συναντάμε καθημερινά, είναι σημαντικό να είμαστε προετοιμασμένοι για οποιαδήποτε έκτακτη συνθήκη μπορεί να προκύψει.
Αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά τέτοιες καταστάσεις, μπορούμε όχι μόνο να προστατεύσουμε τον εαυτό μας, αλλά και τους άλλους συμμετέχοντες στον οδικό χώρο.
Πώς πρέπει να αντιδράσω σε περίπτωση έκτακτης φραγής στον δρόμο;
- Ρουφήξτε απαλά το φρένο.
- Διατηρήστε το κενό με το προπορευόμενο όχημα.
- Χρησιμοποιήστε τα φώτα έκτακτης ανάγκης για να ειδοποιήσετε τα πίσω οχήματα.
- Μείνετε ήρεμοι και περιμένετε με ασφάλεια την επίλυση του προβλήματος.
Πώς πρέπει να συμπεριφερθώ σε μια βροχερή οδική συνθήκη;
- Μειώστε την ταχύτητά σας.
- Χρησιμοποιήστε τα φώτα ομίχλης.
- Κρατήστε απόσταση ασφαλείας από τα άλλα οχήματα.
- Αποφύγετε το πέρασμα από τα σημεία συγκέντρωσης νερού στον δρόμο.
Τι πρέπει να προσέξω σε περίπτωση πυρκαγιάς στο όχημά μου;
- Σβήστε αμέσως τον κινητήρα.
- Εγκαταλείψτε άμεσα το όχημα.
- Χρησιμοποιήστε έναν πυροσβεστήρα εάν είναι ασφαλές να το κάνετε.
- Καλέστε την πυροσβεστική υπηρεσία.
Αντιμετώπιση κυκλοφοριακής συμφόρησης
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση μπορεί να οδηγήσει σε έκτακτες καταστάσεις και ενδεχομένως σε ατυχήματα. Για να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά, πρέπει να ληφθούν τα ακόλουθα μέτρα:
- Διατηρήστε ψύλλο προσοχής και απόσταση ασφαλείας.
- Χρησιμοποιήστε τον φλας ενεργής στάσης στην ουρά.
- Είστε προσεκτικοί και αμοιβαία συνεργασία με άλλους οδηγούς.
- Κρατήστε ψυχραιμία και μην χάνετε τον έλεγχο.
Αντιμετώπιση ακραίου καιρού
Κατά την οδήγηση σε ακραίες καιρικές συνθήκες, πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Κάποιες σημαντικές συμβουλές περιλαμβάνουν:
- Μειώστε την ταχύτητα.
- Κρατήστε απόσταση από τα άλλα οχήματα.
- Χρησιμοποιήστε αποτελεσματικά τα φώτα του αυτοκινήτου.
- Αποφύγετε τις απότομες κινήσεις του τιμονιού.
Αντιμετώπιση τεχνικών προβλημάτων
Εάν αντιμετωπίσετε τεχνικά προβλήματα κατά την οδήγηση, είναι σημαντικό να δράσετε άμεσα και αποτελεσματικά. Ορισμένα σημαντικά βήματα περιλαμβάνουν:
- Επιβραδύνετε ασφαλώς και ασφαλίστε το όχημα σε ασφαλές μέρος.
- Καλέστε άμεσα βοήθεια από εξειδικευμένο τεχνικό.
- Χρησιμοποιήστε τα φώτα έκτακτης ανάγκης για να προειδοποιήσετε τα άλλα οχήματα.
- Μείνετε ήρεμοι και ακολουθήστε τις οδηγίες του τεχνικού.
Για να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά έκτακτες συνθήκες κατά την οδήγηση, πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι και να τηρούμε τους κατάλληλους κανόνες ασφαλείας. Με την κατάλληλη προσοχή και τη σωστή ανταπόκριση, μπορούμε να διασφαλίσουμε την ασφάλεια μας και των άλλων συμμετεχόντων στην οδική κυκλοφορία.